Hoe God schuldbesef werkt

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Wallet. U heeft mijn vraag beantwoord over gelovig of schriftmatig. Bedankt voor uw antwoord, vooral voor de laatste zinnen over: “gaat het je om Zijn werk, en dat de Heere alles zal werken.” Met 100 procent kennis bedoelde ik, dat we ons hoofd kunnen vol hebben met kennis over God en goddelijke zaken, over hoe de Heere werkt, enz. zonder God zelf te kennen. Ik begrijp dat het anders inderdaad een rare vraag is! Nog één vraag: Werkt God schuldbesef geleidelijk/stapsgewijze of is dat bij iedereen verschillend? Hoe beleef je dat?

Antwoord

Beste vrager,

De wijze waarop God schuldbesef, en ook de andere elementen  van het chr.  geloof, werkt in ons leven is bij ieder weer verschillend. Bij Paulus ging dat anders dan bij Timotheus. Maar er is de grote rode draad van de eenheid bij alle ware gelovigen  over de kernzaken; er is een herkennen van de goddelijke lijn in hun leven. Er is een structuur die je bij allen kunt zien. Dat is bijvoorbeeld dat ze graag het Woord van God horen, niet meer buiten het gebedsleven kunnen, Gods Woord voor waarachtig houden, niet meer in de zonde kunnen leven, het werk van Jezus Christus hoogachten.

Maar daar is ook een meer bijzonder lijn die verschillend is onder de gelovigen. Dat is de wijze waarop de Heere hen de dingen leert. Begint God met schuldbesef te werken? Over het algemeen niet. De Heere begint met ons te trekken door Zijn liefde. Wat is daarvan het resultaat? Het gevolg is dat we gaan zoeken waar de Heere te vinden is. Ons leven wordt anders, onze verlangens worden anders. Er komt een verlangen om de Heere te dienen.  We kunnen het ook niet meer in de zonde uithouden. We leren dat we de Heere veel verdriet gedaan hebben met onze zonden. We zouden het zo graag anders willen doen.

Maar we voelen wel dat de zonde hardnekkig is. Daarom hebben we de kracht van de Heilige Geest nodig opdat we breken met de zonde. En laten we niet vergeten dat de Heilige Geest het uit Christus neemt en in ons hart brengt.

Zijn we er dan? Nee, weet je, we gaan ook leren dat zonde schuld is voor God. Ik heb God niet alleen verdriet gedaan, maar ik ben ook schuldenaar geworden. En wat moet er met schuld gebeuren? Die moet betaald worden? Kunnen wijzelf betalen? Probeer het maar eens en je zult ervaren dat de schuld alleen groter worden? Hoe moet het dan? We leren dan Christus nodig krijgen als de ENIGE , Die de schuld betaald heeft. Het wordt in ons leven: geloof in de Heere Jezus Christus je zult zalig worden. Alleen door Hem kunnen wij weer echtvaardig voor God zijn.

Er is dus een groei in zondekennis en daarmee ook in schuldbesef. Zo is er daarmee tegelijk  ook een groei in de kennis van Christus. Weet je: je leert altijd dat God verrassend werkt in je leven. Soms krijg je later nog last van zonden die je vroeger gedaan hebt en waar je toen geen been in zag. Maar door de omgang met de Heere wordt de zondekennis verdiept.

Het is geen lesje dat je allemaal al wist, maar het is een les die de Heere je leert, waarbij het wel eens anders toegaat dan je meende te weten. Denk veel aan Ps. 25: God zal Zelf je Leidsman wezen. Leren hoe je wandelen moet.

Wat eerst en wat is later? Ik denk daarbij aan het volk Israël dat uit Egypte bevrijd werd door de Heere met een machtige hand. Hoe ging dat? Ze gingen met goud en zilver beladen weg. Het was de goedheid van de Heere die hen beheerste. Maar 50 dagen daarna komt het volk bij de Sinaï en daar doet de Heere Zijn wet horen en leren ze ook dat de Heere een heilig God is, en dat zij onheilig zijn. Er moet een offer komen om het volk te verzoenen (de tabernakeldienst).

Ik hoop van harte dat je leert niet meer zonder God te kunnen leven. Dan zal Hij je ook de geloofselementen leren. Wees niet krampachtig, maar vertrouw op de Heere en Hij zal het maken.

Hartelijk groeten ,
Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid