Je hoort wel eens zeggen dat iemand rijp is voor de Hemel, en God dan iemand weg...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Je hoort wel eens zeggen dat iemand rijp is voor de Hemel, en God dan iemand wegneemt, bijvoorbeeld in jonge jaren. “Hij was vroeg rijp voor de hemel.” Wat betekent dat precies?

Antwoord

Het woord "rijp zijn" zal wel afkomstig zijn uit de wereld van de fruitteelt. Het fruit is te vroeg "rijp" en valt van de boom op de grond. Het heeft dus te maken met vroeg volgroeid. In het geestelijke heeft het meer de betekenis van: iemand verlangt om ontbonden te worden en met Christus te zijn. Het is het afsterven van de oude mens der zonde. Zoals iemand eens tegen me zei: mijn man verlangde om heen te gaan. Hij was er rijp voor. Had afscheid van ons genomen en was los van vleselijke liefdesbanden. Hij was verbonden met de band der liefde aan Christus en wilde bij Hem zijn.

Op zich heeft het niets te maken met de leeftijd. Toen ons kleinkind op zesjarige leeftijd kwam te overlijden zeiden we niet: hij is er rijp voor. Dat was niet zo. Hij was levendig en speels en genoot van het gezinsleven en van het naar school gaan. Toch kan de Heere iemand in een ogenblijk rijp maken om een ziel van Zijn kind thuis te halen.

De uitspraak: hij was vroeg rijp voor de hemel, ziet meer op het feit dat een kind op jonge leeftijd de Heere mag vrezen als het Eeuwig goed. De voorbeelden zijn er van bekend. Onlangs zat een gehandicapt meisje aan tafel met haar moeder en stond plotseling op met een glans op haar gezicht en zei: Heere, ik wil altijd bij u zijn. Haar moeder dacht: zou ze nu gaan sterven. Dat is niet gebeurd, maar de schrik zat er bij moeder goed in. Moeder zei van de week tegen mij: soms denk ik: maakt de Heere haar rijp voor de hemel?

Paulus was er rijp voor toen hij schreef: Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus. Leeft dat ook in ons hart?

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp