Ideale man

C. M. Chr. Rots - de Weger / 11 reacties

Vraag

Ik ben een christenvrouw van 38 jaar en de vrijgezellen uit mijn kerk die ik bezoek, zijn verreweg allemaal nog beneden de 30. De meeste goede vrienden van mij zitten ook in die leeftijdsfase. Enkele mannen uit deze groep vind ik leuk. Het zou ook wederzijds kunnen zijn, lettend op signalen. Een van de punten waar mijn 'ideale man' aan zou moeten voldoen, is dat hij ouder is dan ik. De reden is dat ik altijd al een wat ernstiger mens ben geweest en dat ik daarom vind dat een oudere man goed bij me past. En ik vind dat jongere mannen niet serieus en ernstig genoeg zijn. Hoewel, ik moet zeggen dat de mannen die ik leuk vind, wel serieus en volwassen overkomen. Ik weet nog niks van hen eigenlijk, ik ken ze nog niet echt. Als dat gaat gebeuren, zou ik van tevoren graag weten wat u ervan vindt. Zou mevrouw Rots deze vraag willen beantwoorden? Alvast bedankt!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Resumerend: u zoekt de voor u ideale man. Die moet ouder dan 38 jaar zijn, serieus en ernstig (let wel: volwassen). De mannen die u leuk vindt zijn jonger dan gewenst en kent u nog niet voldoende om te weten of het leeftijdscriterium losgelaten zou kunnen worden. Dan zijn er in mijn ogen twee mogelijkheden: óf u wilt deze heren (c.q. één van hen) beter leren kennen en neemt voor lief dat zij jonger zijn dan u óf u kijkt naar die ‘jonkies’ verder niet meer om. Dat is alles wat ík ervan kan zeggen. Ú bepaalt welke criteria u voor uzelf hanteert.

Nog een tip: het is handig om op te schrijven wat u van een relatie verwacht: in volgorde van belangrijkheid. Als “ouder dan u zelf bent” het belangrijkste is: laat dat dan het zwaarste wegen!

Sterkte, en een goede toekomst toegewenst!
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
11 reacties
Catherine
Wat een vreemde vraag ? Ik begrijp hem niet zo goed. Of je wordt verliefd op een man, (of ertoe aangetrokken) of niet. Je gaat toch niet als eerste vragen hoe oud iemand is. Maar als dus een oudere man beter bij je past, zoek het dan ook in die groep. En waarom zou je de mening hiervoor van mevrouw Rots moeten hebben ?
Cobie
Ik heb verkering gehad met een man die een stuk ouder was dan ik. Hij was bepaald minder serieus dan ik. Ik was 27, hij 38. Leeftijd zegt daarin volgens mij niet alles, maar juist eerder het karakter.

Ik sluit me bij Catherine aan, ik zou gaan voor degene tot wie ik me aangetrokken voel. Als het niet gaat op een of andere manier, dan kom je daar vanzelf achter. Ik zou leeftijd niet als harde eis willen stellen.
wpluimers
Volgens mij moet de vraagsteller haar luiken wijd openslaan en haar waslijst van criteria even in de mottenballen steken. Ik bedoel het niet verkeerd, maar waarom zou een man daaraan überhaupt willen voldoen?
Ik ben het eens met Catherine: verliefdheid kun je in zekere zin niet sturen. Een paar gedachten van mijn kant:
- Als de vraagsteller zichzelf 'ernstig' noemt, dan heeft ze misschien juist wel behoefte aan een positief ingestelde tegenpool die het leven wat lichter opvat. Serieus in het leven staan en tevens 'légère' zijn is wel degelijk mogelijk!
- Waarom de zoektocht beperken tot de eigen kerkelijke gemeente? Iedereen kent je en het kan haast niet anders of het ligt er duimendik bovenop dat je op zoek bent. Dat komt spontaniteit bepaald niet ten goede. In een nieuwe omgeving ontstaan frisse nieuwe contacten. Laat het je lekker overkomen zou ik zeggen!

Ik zou me als mannelijke veertiger (alweer 15 jaar getrouwd) eerlijk gezegd totaal niet aangesproken voelen stel dat ik een profiel zoals de vraagsteller opstelt op een datingsite zou tegenkomen. Het komt op mij allemaal nogal krampachtig over.
Alphonsus
Dit ontstaat (soms) bij vrouwen die al wat ouder zijn geworden. Relatief hoge eisen stellen en een verlies aan spontaniteit en onbevangenheid hindert hen dan vaak om mogelijke relaties ongedwongen tegemoet te treden.
Catherine
@Alphonsus, ik weet niet hoe oud jij bent, maar als ik nu een man zou moeten "zoeken", zou ik het ws ook anders doen dan toen. Hoe ouder, hoe kritischer. Terwijl de mannen misschien meer "overschotjes" worden ? Oneerbiedig gezegd. Ook zij hebben toch een verleden ? (Bijna) getrouwd geweest, geen vrouw kunnen vinden, te lelijk, te sociaal-onhandig......
Ik ken geen mannen van rond de 50, waarvan ik denk: yessss. (geen vrijgezellen dan !)
Alphonsus
@Catherine
In mijn reactie geef ik een veel voorkomend gegeven aan. Mijn reactie bevat nog een positieve noch een negatieve beoordeling.
In feite is datgene wat jij aangeeft niet anders dan datgene wat ik naar voren breng. Jij formuleert het alleen wat explicieter.
Pompelmoen
@Catherine
Jij neemt de woorden 'te lelijk' in de mond. Afgezien van het feit dat ik dat niet erg respectvol vind naar je door God geschapen medemens, is dat buitengewoon pijnlijk voor mensen die onzeker zijn over hun uiterlijk; bijvoorbeeld doordat dat niet perfect overeenkomt met de maatschappelijke schoonheidsnormen.
Ik vind het een naar idee dat ik zelfs in refo-kringen niet veilig zou zijn voor dat soort kwalificaties. Zou je in het vervolg dus een beetje op je woorden willen letten? Bij voorbaat dank
Catherine
@Pompelmoen: zo is het toch ? Sommige mensen schieten over omdat ze naar de algemene maatstaven te lelijk zouden zijn. Dat is NIET mijn mening. Ik ken een man die een vrouw tegenkwam, die echt overgeschoten was. Ze had een misvormd gezicht. Achter zijn rug (!) werd gezegd: wat moet hij met zo'n lelijk mens. Terwijl ze van binnen misschien heel mooi was. Ze zijn getrouwd.
Ik had er ook bij gezegd: oneerbiedig gezegd, en overschotjes tussen aanh tekens gezet ! Je zult toch zelf ook wel eens een oordeel hebben over iemand's uiterlijk ? Dus misschien kun je nu mijn woorden anders lezen.
Mooi of lelijk is trouwens subjectief.
Wiepie
Ik geloof ook wel dat, hoe pijnlijk het kan zijn, er (helaas) een kern van waarheid inzit. Vele onderzoeken laten dit ook zien.
Bijv. :http://www.alforto.nl/index.html?manvrouw.html
Onze hersenen zijn zo geprogrammeerd (en dat is onbewust) dat mooie mensen toch echt een steekje voorhebben ook op relatiegebied. Dat begint al heel vroeg: Baby's van drie maanden oud lachen langer naar een gezicht dat door volwassen als “aantrekkelijk” wordt bevonden(!) ‘Discriminatie’ op basis van uiterlijk gebeurt continu en we doen er bijna allemaal, al dan niet bewust, wel een beetje aan mee. Dus ik denk dat dat in refokringen niet veel anders is. Maar iedereen weet dat schoonheid niet iets in van blijvende waarde. Een man / vrouw die in het verleden een partner gekozen heeft om zijn/haar 'looks' kan later heel ongelukkig zijn in zijn/haar huwelijk omdat er achter dat gezicht een karakter zit wat helemaal niet zo aansluit bij de hare/zijne en als het er echt op aankomt helemaal geen aanvulling en ondersteuning kan zijn binnen een huwelijk met vele frustraties tot gevolg.

Een mooi uiterlijk kan in die zin dus ook een soort afleiding zijn met hetgeen wat echt belangrijk is en gelukkig maakt! Bovendien: Een knappe partner hebben kan ook nog eens heel onzeker maken "want die kun je nooit alleen hebben" wordt wel eens gezegd. Lees de vraag maar van een meisje recent in de vragenrubriek;)
Cloudsadmirer
Catherine, wat een verbazingwekkende onzin lees ik nu! Ik ken zat mooie, knappe en charmante mannen en vrouwen die nog vrijgezel zijn! ... om dan te zeggen dat het 'overschotjes'??? zijn of sociaal onhandig of te lelijk....wat een onzin, ik ken toch ook echt mensen die ik nou niet zo snel zou bestempelen als 'aantrekkelijk' en toch (zonder wanhopige zoektochten) gelukkig getrouwd zijn!

Als ik vrijgezel zou zijn had mijn zelfvertrouwen een enorme deuk opgelopen door jouw reactie! Je kan dit m.i. echt niet maken!
Catherine
@Rinske: je haalt weer 1 ding uit het hele verhaal naar voren ! Tussen aanh tekens geplaatst, met vraagteken, iemand van pakweg 45 jr heeft een verleden. Dat tekent je. Als je allebei rond de 20 ben, ga je ANDERS een relatie aan dan 20 jaar later. Je hebt alleen op school gezeten, net (nog niet) een baan enz. Je kunt mijn woorden negatief uitleggen, maar ik heb gezegd dat het niet mijn mening was. Ik ken trouwens "oerlelijke" mensen die een leuke relatie hebben. Veel lelijke oudere mannen hebben een knappe vrouw ! Dus.....