Hoe moet ik omgaan met een collega die steeds aan me zit? Hij is getrouwd en ik ...

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Hoe moet ik omgaan met een collega die steeds aan me zit? Hij is getrouwd en ik voel me zo schuldig. Maar hij doet het bij iedereen, ook bij andere jonge meisjes.

Antwoord

Beste...,

In dit soort situaties moet je gewoon heel erg duidelijk en helder zijn. Je kunt tegen je collega zeggen waar jouw grenzen liggen en dat je beslist niet wilt dat hij je aanraakt. Geloof me, in dit verband is het heel erg belangrijk dat je duidelijk bent en dat je in alles laat merken dat je er niet van gediend bent dat iemand (en een man al helemaal niet) aan je zit en je fysiek benadert op een manier die jij niet wilt. Je kunt hem ook zeggen dat als hij niet onmiddellijk stopt met zijn aanrakingen, jij er melding van maakt bij je leidinggevende.

Daarnaast is het zo dat elke instelling of organisatie (ik weet natuurlijk niet waar je werkt) een vertrouwenspersoon heeft waarmee je contact kunt opnemen in gevallen van seksuele intimidatie. Ik weet niet of je de fysieke contacten als zodanig ervaart maar het is in elk geval wel zo dat deze collega over jouw grenzen heen gaat, en daar mag je beslist een stokje voor steken en melding van maken. En nogmaals, daarbij is je eigen houding en gedrag van het grootste belang. Je hoeft niet toe te laten wat je niet wilt. Zo gauw mensen in je omgeving dat zien en merken, zullen ze ook niet over je grenzen heen gaan. Ik kan je eerlijk zeggen dat ik nooit last heb van dit soort fratsen en dat heeft te maken met het feit dat ik heel erg duidelijk ben in wat ik wel en niet wil. Dus zorg dat je weerbaar bent en de juiste signalen uitzendt!

Leuk voorbeeld dat mij vandaag overkwam: iemand kwam mij de groeten doen van een oude bekende en deze had gezegd dat hij mij een knuffel moest geven namens hem. Heel beleefd vroeg hij daarom of hij daarvoor toestemming voor kreeg van mij... Zo duidelijk is het dat je dit niet zomaar doet!

Je spreekt er ook over het feit dat je je schuldig voelt. Ik denk niet dat dit hoeft en al helemaal niet als je afwijzend staat tegen grensoverschrijdend gedrag. De schuldige is degene die jou aanraakt. Jij bent pas schuldig als je dat eigenlijk wel plezierig vindt en toelaat. Maar ik krijg niet de indruk dat dit zo is.

‘k Wens je wijsheid in de juiste afwegingen van gepaste afstand en nabijheid! Wees in elk geval duidelijk!

Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

psychologie