Aan ds. C. Harinck. Kohlbrugge, in zijn twaalf twaalftallen, heeft het over de p...

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Aan ds. C. Harinck. Kohlbrugge, in zijn twaalf twaalftallen, heeft het over de paradijsvreugde, die we verloren zijn in het paradijs, maar weer teruggeschonken krijgen in de wedergeboorte. Hij zegt dat degenen die geen kennis hebben aan die paradijsvreugde in de tijd, geopenbaard in hun hart, dat zij eeuwig verloren zullen gaan. Verder las ik van hem, dat hij de vergeving der zonden als het begin van het nieuwe leven stelt. Degenen die niet weten dat hun zonden zijn vergeven, zijn nog dood in zonden en misdaden. Want de oorzaak van de breuke Sions, is de zonde. Daarom moet eerst de oorzaak weggenomen, eer er weer geestelijk leven in de ziel kan zijn. Hoe ziet u dit?

Antwoord

Kohlbrugge bedoelt wat de Catechismus in zondag 22 vraag 58 leert: "Dat, nademaal ik nu het beginsel der eeuwige vreugde in mijn hart gevoel, ik na  dit leven volkomen zaligheid bezitten zal". Hij zegt terecht, dat zonder dit beginsel wij de hemel niet kunnen verwachten. Het eeuwige leven begint reeds hier. Voor iemand die God niet heeft lief gekregen en wiens hoogste vreugde God niet is, is er in de hemel niets te genieten.

De vergeving van de zonde stelt Kohlbrugge als basis voor de vrede met God. Hij gaat daarin wat eenzijdig te werk. Aan de zijde van de mens kan er inderdaad geen vrede zijn, zo lang zijn zonden niet zijn vergeven. Maar aan de zijde van God zal de bekommerde zondaar die naar vergeving dorst  er niet buiten vallen.

Kohlbrugge wilde mensen geen rust geven in allerlei gemoedelijke gevoelens. Men moest in Christus geborgen zijn.

Ds. C. Harinck