Ik heb een vraag voor al die mensen die zo bezig zijn met, zoals dat genoemd wor...

Ds. H. Polinder / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag voor al die mensen die zo bezig zijn met, zoals dat genoemd wordt, de twee- en drie verbondenleer. Ik zie ook allerlei predikanten die daar antwoorden op geven. Ik snap daar helemaal niks van. Ook vraag ik me af waarom die mensen zich daar druk om maken. Zelf ben ik opgegroeid in de Hervormde Kerk, in een Gereformeerde Bondsgemeente. Wij hebben het daar op catechisatie en in de kerk nooit over gehad. Mijns inziens is dat ook niet nodig. Veel belangrijker is het denk ik je bezig te houden met de vraag of je een persoonlijke relatie met Jezus Christus hebt, dan al dat gediscussieer over de leer. Het gaat uiteindelijk om de Heere. Graag zou ik hierop een reactie ontvangen van een predikant van de CGK of Ger. Gem.. Mooi trouwens dat ds. W. N. Middelkoop in zijn antwoord ook in gaat op die persoonlijke relatie met de Heere God.

Antwoord

Je vraagt om een reactie over al de discussies over het verbond. Laat ik voorop stellen dat de Heere het verbond niet heeft gegeven om er over te discussiëren. Wij moeten als kerken daarin een stuk schuld belijden voor de Heere. Tegelijk zou ik willen zeggen dat het juist in het genadeverbond gaat om de persoonlijke relatie tot de Heere. God heeft Zijn verbond met Abraham en zijn nageslacht opgericht en tegen Abraham gezegd: "om u te zijn tot een God en uw zaad na u".

De Heere heeft Zich in een verbondsrelatie met ons gesteld en ons Zijn belofte gegeven. Daar moeten we niet over discussiëren. De Heere wil dat we werkzaam worden met Zijn belofte en Hem nodig krijgen in ons leven. Die belofte van het verbond vind je mooi uitgewerkt in ons Doopformulier waar we lezen wat de drie-enige God belooft aan een zondaar. God heeft met jou een verbond opgericht en Zich in die relatie tot jou gesteld als de belovende God, Die geen lust heeft in je dood maar in je bekering. De Heere vraagt van jou en mij een antwoord. Zo wil de Heere in ons leven die persoonlijke band met Hem leggen door de Heilige Geest.

Daarnaast is toch ook belangrijk op grond van de Bijbel over de betekenis van het verbond na te denken, omdat het onze persoonlijke relatie met de Heere raakt. Het verbond laat ons zien op welke wijze de Heere tot ons komt en wij tot Hem mogen komen.

Ik hoop van harte dat jij ook die God van het verbond leert kennen. Hij heeft Zich in de Heere Jezus Christus geopenbaard, opdat wij met onze zonden tot Hem vluchten en vergeving van zonden ontvangen. Wie aan de Heere Jezus verbonden wordt, gaat leven met God, de trouwe God van het verbond, Die nooit loslaat de werken van Zijn handen.

Ds. H. Polinder