Ik zit op een Vrijgemaakte school en daar lezen ze andere vertalingen. Daar heb ...

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Ik zit op een Vrijgemaakte school en daar lezen ze andere vertalingen. Daar heb ik thuis veel ruzies over omdat ik die vertaling wel fijn vind. Mijn ouders zijn het daar niet mee eens. Ook vind ik de islam niet slecht en daar schaam ik me voor. Ik pieker veel en ben bang dat God erg boos op me is omdat ik niet behoudend genoeg ben.

Antwoord

Beste lezer,

in de eerste plaats iets over je laatste opmerking: of je wel behoudend genoeg bent. Weet je wat echt 'behoudend' is? Als je het Woord van God bewaart in je hart en daaruit leeft. Dan geldt in geestelijk opzicht: wie wat bewaart, die heeft wat. En dat is dan puur genade, want ik leer dat alleen maar van de Heilige Geest.

Nu iets over de andere dingen die je noemde. Waarschijnlijk doel je op het gebruik van de Nieuwe Bijbelvertaling op de Vrijgemaakte school. Nu begrijp ik wel dat je die vertaling fijn vindt: het leest 'makkelijk'. Maar de vraag is wel of een vertaling die makkelijk leest hetzelfde is als een betrouwbare vertaling. De generale synode van de Chr. Geref. kerken liet er onderzoek naar doen, en besloot op grond van het rapport dat haar commissie uitbracht over de NBV, om die vertaling met klem te ontraden voor het gebruik in de erediensten. Dat zegt toch wel wat.

Het voert te ver om daar nu uitgebreid op in te gaan. Op de website van de CGK (http://www.cgk.nl/) vind je een link naar de synode, en daar kun je er wel het een ander over lezen. Misschien kun je daarna met je ouders inhoudelijk eens doorpraten. Vooral over de inhoud van het Woord van God en wat dat met jou en met hen doet. We moeten immers niet twisten over dat Woord, maar worden geroepen om eruit te leven.

Dat je de islam niet slecht vindt, zou wel eens kunnen voortkomen uit een gebrek aan kennis van de islam. Daarom is het goed om je eerst eens grondig te oriënteren over wat de islam nu eigenlijk is. Ik wijs je op een boekje van ds. H. Veldhuizen: “Christenen ontmoeten moslims”, dat in kort bestek veel informatie geeft over de islam en de verschilpunten met het christelijk geloof helder laat zien. Het is niet moeilijk te lezen, naar mijn inschatting.

Gods zegen toegewenst!

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs