Aan de heer Kole, n.a.v. uw laatste antwoord. Kunt u mij het verschil uitleggen ...

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Aan de heer Kole, n.a.v. uw laatste antwoord. Kunt u mij het verschil uitleggen tussen de Ger. Gem. en de HHK als het gaat om de bevindelijke prediking die u beschrijft? Zelf merk ik dat de bevinding bij de HHK op een andere wijze tot mij komt dan in de Ger. Gem. Ik heb de indruk dat deze opkomt uit de prediking van wet en evangelie. En niet zo zeer dat er los gepreekt wordt in wat de mens kent die deel mag hebben aan Hem. Ook het omgaan met de belofte en het aanbod is in de HHK m.i. veel meer in evenwicht. Ik heb vaak de indruk dat door de overaccentuering van de bevinding deze aspecten, die toch de grond van de hoop en moed van de zondaar zijn, in de knel komen. Kunt u hier iets over zeggen?

Antwoord

Bedankt voor je vraag. Beantwoorden is niet zo eenvoudig, omdat ik niet weet waar je kerkt en welke predikanten je hoort. Bevinding, ervaring: het werk van de Heilige Geest in je hart. De Geest is gekomen om Christus te verheerlijken. Als er in een preek goed geluisterd wordt naar de bedoeling, dan zal in elke tekst een bepaald aspect van de omgang met de Heere aan de orde komen. Dan hoor je niet elke zondag dezelfde preek met een andere tekst als kapstok.

De HHK-predikanten zullen veel aandacht geven aan de exegese én de context van de tekst én in de toepassing sterk de nadruk leggen op de belofte die bij onze doop betekend en verzegeld is op ons voorhoofd en daarop mogen we pleiten. En een sterk appel op de hoorders doen om zich te bekeren. Wil je verlost worden dan moet je ook weten waarvan, dat is taak van de wet die ons schuldig stelt en ons doet vragen naar het middel tot verlossing.

De (meeste)GG-predikanten die ik hoor doen hetzelfde in de prediking. Veel aandacht besteden aan de exegese en dan de brug slaan naar de hoorder: Verkeerde verhouding tot God door de zonde, de noodzaak van de bekering op grond van het zoenwerk van de Borg en Zaligmaker, de Heere Jezus. Het aanbod van genade komt onbekrompen, onbevangen tot ons allemaal met de oproep om ons te bekeren. Mogelijk wordt er meer de nadruk gelegd op de noodzaak van de wedergeboorte, bekering en geloof.
Met nadruk op de rechtvaardiging en komt de heiliging: leven tot eer van God, mogelijk minder aan de orde.

E zullen wel verschillen zijn, maar dan zijn het liggingsverschillen. De ene predikant kan beter utleggen dan de andere; de ene is bang dat we het zomaar grijpen en zal waarschuwen tegen remonstantisme; de ander zal rijk spreken van de dienst van de Heere waardoor je jaloers wordt.

Bespreek je vragen met een predikant/ouderling. Laat alles gedragen worden door een biddend leven.

Drs. I. A. Kole