Adam en  Eva konden in de toekomst kijken

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb iemand eens horen zeggen dat Adam en  Eva in de toekomst konden kijken. Zelf geloof ik hier niet in. Hoe denkt u hierover?

Antwoord

Beste vriend(in),

De gedachte achter jouw vraag lijkt mij te zijn of het inzicht van Adam en Eva anders was dan van ons mensen na de zondeval. Dat is inderdaad het geval. Adam heeft van God diep inzicht in Zijn bedoelingen gekregen. Hij mag als vertegenwoordiger van God de dieren namen geven. Naam geven betekent dan typeren. Hij had inzicht in Gods bedoeling met Zijn schepselen. Dat is iets anders dan vooruit kunnen zien in datgene wat nog komen moest. Dan zou Adam de zondeval hebben gezien en voorzien, enz. Dat lijkt mij absurd en bijbels totaal niet te onderbouwen.

Het inzicht is na de zondeval verduisterd en ons verstand zover teruggevallen dat wij alleen verantwoordelijk gesteld kunnen worden door God en dus in ons leven niet te verontschuldigen zijn. Wie genade van God ontvangt kan de gave van de profetie ontvangen. Dat wil zeggen inzicht in de bedoelingen van Gods Woord en in de vervulling van een bijbelse uitspraak. Dus gebonden aan Gods openbaring in Zijn Woord.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Tags in dit artikel:

AdamEvaparadijs