Vakantiedagen/uren opnemen

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Mijn baas wil mij verplichten om nu al mijn vakantiedagen/uren voor het komende jaar in te plannen. Mag hij me dit verplichten? Dat zou betekenen dat ik niet meer 'zomaar' een dag vrij kan vragen, terwijl dit wel eens nodig kan zijn, voor bijvoorbeeld een begrafenis, of trouwerij.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het uitgangspunt zoals opgenomen in het Burgerlijk Wetboek is dat vakantie wordt opgenomen conform de wens van de werknemer. Van dit uitgangspunt kan alleen worden afgeweken bij cao of schriftelijke overeenkomst. Deze werknemer zal in zijn cao en arbeidsovereenkomst na moeten gaan of er iets is opgenomen inzake het vaststellen van vakantiedagen. Indien dit niet is overeengekomen, dan kan de werkgever de werknemer niet verplichten om vakantiedagen op te nemen c.q. verplichten om vakantiedagen in te plannen.

Met vriendelijke groet,
Marieke van de Beek, RMU

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

juridischwerk
4 reacties
sydneylover
Lijkt mij een totaal onrealistische vraag, en bovendien onnodig. Wat wil je baas hiermee bereiken?
In bepaalde branches kan ik me er iets bij voorstellen (bouw, onderwijs) maar in heel veel andere niet.
Praktisch gezien ben ik niet anders gewend dat ongeveer vanaf april/mei aan iedereen gevraagd wordt wat zijn/haar vakantieplannen zijn zodat de bezetting continu kan blijven in de zomerperiode. Ik werk overigens in de ICT sector.

Misschien moet je baas zich eens verdiepen in Het Nieuwe Werken. Daar hoort zo'n vraag op zíjn zachtst gezegd niet in thuis..
Aryanna
Mijn vakanties moet ik ook voor het komende jaar ook al bekend maken. De planning moet gemaakt worden voor het hele jaar. (ik werk in de verpleging)
Begrafenis of bruiloft kun je trouwens altijd vrij voor krijgen.
43843
Ook wij moeten voor 15 dec. onze vakantiedagen inleveren voor het komende jaar. Voor de continuïteit van de werkzaamheden is het beslist nodig een planning voor het gehele jaar te maken.
Natuurlijk kun je begrafenissen, bruiloften e.d niet plannen, maar dat is ook nooit een punt van discussie.
EVA
Je mag vaak een week meenemen naar het volgende jaar......dus mocht er in die laatste weken nog vrije dagen nodig zijn voor bijzonder verlof dan heb je die nog