Bedevaart

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik vraag me af of christenen ook een bedevaart hebben, zoals de moslims die hebben. Waarom is zo'n bedevaart als de moslims niet goed?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik zou je graag een wedervraag willen stellen: Waartoe een bedevaart? Kijk, ik snap best dat je hierover nadenkt en je afvraagt wat er verkeerd aan is. Toch wil ik graag de Schrift laten spreken. Of liever: waar vinden we in de Bijbel een oproep om zo'n bedevaart te houden? En waarom is dan één keer in je leven (als het enigszins mogelijk is) voldoende?

Als wij een bedevaart zouden houden, dan zouden we het niet in Mekka zoeken, maar in Jeruzalem. Kruistochten naar Jeruzalem zijn er wel geweest, met vaak een dramatische afloop, maar bedevaarten niet. Want wij hebben hier geen blijvende stad, maar zoeken de toekomende. Alles hier beneden gaat voorbij. Toen Jezus de Samaritaanse vrouw sprak, vroeg zij of de Samaritanen het goed deden of de Joden. Waar moest nu aanbeden worden, in Jeruzalem of hier in Gerizim? En wat antwoordde Jezus? "Die God aanbidden, die aanbidden Hem in geest en in waarheid" (Joh. 4:20-24).

Het aanbidden van een berg, een gebouw, een steen, een boom, een mens of zelfs een engel (Openb. 22:8,9) wordt in de Bijbel duidelijk verboden. Een bedevaart brengt mij dus niet dichter bij de Heere Jezus, want Hij is een Geest en die Hem aanbidden, aanbidden Hem in geest en in waarheid.

Ik hoop dat ik je vraag zo voldoende beantwoord heb.

Hartelijke groetjes,
J. M. Strijbis