Mag je boeken van Pim Fortuyn lezen?

G.J. Jansen / Geen reacties

Vraag

Mag je boeken van Pim Fortuyn lezen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik moet je eerlijk bekennend dat ik nog geen enkel boek van wijlen Pim Fortuyn heb gelezen, maar weet wel dat hij bijvoorbeeld "De puinhopen van acht jaar paars" en "De verweesde samenleving" heeft geschreven.

Ik zou je eerst willen vragen waarom je zijn boek(en) wilt lezen. Wil je bevestiging vinden inzake de vraag hoe Fortuyn dacht over de samenleving en de rol van de overheid daar in, of gaat het je meer om het spannende verhaal achter deze vermoorde politicus? Waar komt de interesse voor deze schrijver vandaan?

In het algemeen is er weinig op tegen om je op de hoogte te stellen van de denkbeelden van een politicus. Natuurlijk had Fortuyn onconventionele politieke opvattingen en was zijn debatteerstijl hoogst ongewoon, maar dat maakt niet dat je geen kennis zou mogen nemen van Fortuyns denkbeelden.

Als we eerlijk zijn, ligt Fortuyns praktiserende homoseksuele levenswijze aan de basis van de afwijzende houding van zijn persoon bij bevindelijk gereformeerden, maar dat betekent natuurlijk niet dat je daarmee al zijn denkbeelden zou moeten afwijzen, of dat je daardoor zijn boeken niet zou mogen/kunnen lezen.

Fortuyn heeft behartenswaardige dingen gezegd over de dreigende islamisering van de Nederlandse cultuur en had daarnaast ook oog voor wat hij de “verwezing” van de samenleving noemt. Hij had tevens een goede antenne voor wat de gewone mens van de overheid vond en verwoordde de onder de burgers levende gevoelens van "de falende overheid".

Vanuit deze optiek kan het zinvol zijn om een boek van Fortuyn ter hand te nemen. Je zou kunnen beginnen met "De verweesde samenleving" of "Tegen de islamisering van onze cultuur". Ik moet hierbij wel de kanttekening maken dat ik deze werken niet zelf gelezen heb. Een goede vriend van mij heeft dat wel gedaan en vond Fortuyns analyse getuigen van visie en inzicht en vindt dat je al lezend een ander beeld van Fortuyn krijgt dan het door de media over hem geschetste.

Indien je het lezen van een werk van Fortuyn zelf toch nog een te grote stap zou vinden, zou je ook in het digitale archief van het Reformatorisch Dagblad kunnen zoeken of de "knipselkrant" van een bibliotheek kunnen raadplegen.

G. J. Jansen

Lees meer artikelen over:

boeken