(...) Niet alles is wat het lijkt en niet alles verdient een oordeel op het eers...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Beste mevrouw Hoek. Ik denk dat ik niet specifiek genoeg ben geweest in het formuleren van mijn vraag.  De man in kwestie is 38 jaar oud en woont in de omgeving van Utrecht. De vrouw in kwestie is 30 jaar oud en haar ouders en familie wonen in Groningen en omgeving. Ze zijn voornemens om in mei te gaan trouwen en eind maart komt de vrouw in kwestie terug uit het buitenland. Het door u gegeven antwoord vind ik wel erg standaard en zeker wat betreft die “buitenwereld”. Veel mensen binnen de gereformeerde gezindte maken zich vooral druk om wat anderen van iets of iemand vinden in plaats van zichzelf te zijn. Het lijkt een beetje op een farizeese reactie richting Jezus die bij een tollenaar op bezoek ging. Niet alles is wat het lijkt en niet alles verdient een oordeel op het eerste gezicht. In dezelfde categorie valt dan het bij elkaar overnachten, dat kan natuurlijk niet want wat zou de buitenwereld er wel niet van zeggen, terwijl je de hele dag bij elkaar kunt verblijven zonder iemand erbij. Misschien kunt u met deze nieuwe achtergrondinformatie uw antwoord nog eens tegen het licht houden en wellicht dat uw reactie dan een meer pragmatische toon kent. Principes zijn prima, maar principes zijn geen principes zonder uitzonderingen daarop.

Antwoord

Allereerst zou ik willen opmerken dat wanneer je het allemaal voor jezelf al zo zeker en goed weet, je alsnog een advies van mij wilt hebben. Verder kun je van mij bepaald niet zeggen dat ik “voor de buitenwereld” antwoorden geef, maar juist heel eerlijk en open ben. Ik vind dat ik me juist door m’n eerlijkheid vaak heel kwetsbaar opstel!

Tegelijkertijd hebben wij ook allemaal een verantwoordelijkheid voor en naar elkaar toe. Ons gedrag is nu eenmaal ook ‘besmettelijk’ gedrag. Als je veel mensen in je omgeving iets ziet doen, ga je dat zelf ook makkelijker doen. Alles heeft dus zowel een binnenkant als een buitenkant. Als twee mensen die nog niet getrouwd zijn, langere tijd bij elkaar ’s nachts onder hetzelfde dak slapen, moet je wel erg naïef zijn om te denken dat ze dan ook geen seksuele omgang zullen hebben. Bovendien kun je dat moeilijk op de voordeur plakken dat je dat dan nog niet doet.

Ook is het zo dat wanneer je overdag bij elkaar bent, je dan ook heel duidelijk afspraken zult moeten maken omdat het best wel moeilijk is om anders niet toch nog een stapje verder te gaan. En het is dan ook helemaal niet verkeerd om te laten merken aan die buitenwereld dat je echt duidelijk grenzen hebt afgesproken. Maar dat komt toch echt wel anders te liggen als dat je langere tijd ’s nachts bij elkaar onder één dak slaapt.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering