Engelen geschapen en gevallen

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee Heikamp. We hebben een vraag over de engelen, dit n.a.v. een discussie over de GAP-theorie. Wanneer zijn engelen geschapen en wanneer zijn engelen gevallen? (waar lees ik dat?) Staat de val van de engelen los van de val van de mensen?

Kunt u uw visie geven over de GAP- theorie? Als je leest over de gemeenschap der heiligen, in hoeverre kan dit daar eenbelemmering in zijn? En...heeft het een reden dat de Heere daar zelf zo weinig over ‘los’ laat?

Antwoord

In het scheppingsverhaal lezen we niets over de engelen. Waarschijnlijk zijn zij op de eerste dag geschapen. Lees Job 38: 6 en 7. Na de val wordt er veel over de engelen geschreven in Gods Woord. Dat de engelen tegelijk geschapen zijn blijkt uit Genesis 2:1: Alzo zijn volbracht de hemel en de aarde en al hun heir. God schiep dus de engelen goed en ineens. Hij schiep dus geen duivelen.

Er zijn ook rangen en standen bij de engelen, er zijn namelijk ook aartsengelen enz. De engelen hadden een proefgebod. Lees Judas: 6. Welk weten we niet. De gevallen engelen werden duivelen. De Heere sprak: Ik zag hen als een bliksem uit de hemel vallen. De val van de mens heeft alles te maken met de val van de engelen. Zodoende is de eerste zonde niet begonnen in het paradijs, maar in de hemel. Wel, waar wij mensen bij getrokken zijn.

Over de GAP-theorie kunnen we kort zijn. GAP betekent: kloof. Ik zou zeggen: werp het daar maar in. Want wij verwerpen de gedachten dat er miljarden jaren liggen tussen Genesis 1 en 2. Heeft alles te maken met de verwerpelijke evolutieleer.

Mij is niet duidelijk wat de gemeenschap der heiligen met de vraagstelling heeft te maken. Me dunkt dat de Heere zeer duidelijk is in Zijn Woord over genoemde vragen. Het heeft wel te maken met het geloof in de schepping zoals verwoord in Genesis. Wie het daar op mag houden wordt voor dwalingen bewaard. Zijn Woord is betrouwbaar. En de rest is slechts: veronderstellingen.

Ik weet niet of ik er in geslaagd ben duidelijk antwoord te geven op de laatste vragen, zo niet, dan verneem ik dat gaarne. Veel lust en Gods zegen toegewenst bij de studie.

Met vriendelijke groeten
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

duivelengelenschepping