Kun je zeggen dat de Ger. Gem. na hun afscheiding uit de NHK ook door de loop de...

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Kun je zeggen dat de Ger. Gem. na hun afscheiding uit de NHK ook door de loop der jaren een bepaalde ontwikkeling of koers is gegaan die er aan het begin niet (zo) was? Ik merk tegenwoordig een overaccentuering op het aspect van de bevinding/ontdekking/werk van de Heilige Geest, ten koste van andere ook wezenlijk aspecten van het christelijk geloof en dat daardoor ook een bepaald evenwicht in de prediking verloren dreigt te gaan. Concreet, was er vroeger dezelfde mate van accent op de huidige aspecten als nu of is dat veranderd in de loop der jaren?

Antwoord

Bedankt voor je vraag! Ik kan een redelijke periode overzien in de Gereformeerde Gemeenten. Bij het ontstaan van de GG hadden de meeste voorgangers geen vooropleiding genoten. Ze voelden zich geroepen om de boodschap van zonde en genade, vloek en zegen te verkondigen. De studenten kregen wel scholing en begeleiding op de Theologische School, vooral toegespitst op de dogmatiek. Het kenmerkende van de GG is de schriftuurlijk-bevindelijke prediking; de nadruk op de toeëigening van het geloof door het onweerstaanbare werk van de Heilige Geest, de wedergeboorte met de vruchten van geloof en bekering. Hoe krijgen we deel aan de weldaden die Christus verdiend heeft door Zijn lijden en sterven, opstanding en hemelvaart?

In de loop van de jaren zien we dat er in de opleiding meer aandacht gegeven wordt aan de exegese, de uitleg van de bijbeltekst. De studenten moeten een redelijke kennis hebben van het Hebreeuws en Grieks. Dat heeft ook gevolgen voor het maken van de preek: elk punt afsluiten met een appellerend woord, zodat de prediking directer wordt. Dat is (nog) niet te merken in elke preek, omdat de beginsituatie van de studenten heel verschillend is.

Het sterke accent op het toepassende werk van de Heilige Geest, heeft ook te maken met de gevreesde oppervlakkigheid en vaagheid die er zou zijn door de invloed van het evangelische denken dat sterk gericht is op het nemen van een beslissing. Angst is een slechte raadgever! Je zult wel verschil merken als je verschillende predikanten hoort. Dat zijn alleen accentverschillen en geen leerverschillen!

In de preken is er de spanning tussen: de verantwoordelijkheid van de mens - bidden, zoeken en kloppen én de soevereiniteit van God: Ik leef en u zult leven! Het geloof is een gave van God! De Heilige Geest ontdekt, ruimt op en past toe - Die zal Mij verheerlijken (Joh.16:14).

Van harte zo'n ontmoeting met de Heere toegewenst, zodat je belijdt: Ik heb het zelf uit Zijn mond gehoord.

Drs. I. A. Kole