Wij hebben nooit seksuele gemeenschap

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Ik heb een probleem. Ik ben een getrouwde man die een goed huwelijk heeft. Al jaren gebruik ik een antidepressiemiddel wat je gevoelens voor seks afvlakt. Wij hebben dus nooit seksuele gemeenschap. Kan dit schadelijk zijn voor onze relatie?

Antwoord

Het is een bekende bijwerking dat een middel ter behandeling van een depressie bijwerkingen kan hebben op het gebied van seksualiteit. Een antidepressivum  kan de zin in seksualiteit verminderen, ook kan het erectiestoornissen geven. Overigens kan ook een depressie zelf de zin in seks verminderen.

De vraag of het niet hebben van gemeenschap schadelijk kan zijn voor je relatie, kunnen eigenlijk alleen jij en je vrouw beantwoorden. Er zijn zeker echtparen die om verschillende redenen geen gemeenschap hebben en toch tevreden zijn over hun relatie. Mijn eerste vraag is dan ook: praten jullie over het niet hebben van gemeenschap en wat betekent dat voor elk van jullie? Wat vindt je vrouw ervan? Is er nog een kinderwens? Zijn er andere manieren van lichamelijke intimiteit zoals knuffelen, strelen, zoenen, elkaar vasthouden? Is daar tevredenheid over? Probeer samen eerlijk in gesprek te gaan over deze vragen.

Vervolgens: is er een mogelijkheid dat je het antidepressivum vermindert en/of stopt? Dit natuurlijk in overleg met je behandelaar. Het hangt natuurlijk af van wat je hebt doorgemaakt, maar het is lang niet altijd noodzakelijk antidepressiva de rest van je leven te blijven gebruiken.

Een andere mogelijkheid is om met de arts te overleggen of er wellicht een ander antidepressivum is wat minder bijwerkingen heeft op het seksuele vlak.

Drs. Joke Ronner