Kan het dat je na de bevalling een paar keer ongesteld bent geweest en dat het d...

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Kan het dat je na de bevalling een paar keer ongesteld bent geweest en dat het dan ineens een tijd uitblijft, zonder dat je opnieuw zwanger bent? Ik ben namelijk ruim vier maanden geleden bevallen van een zoon, daarna ben ik twee keer ongesteld geweest en nu komt het maar niet meer (niet dat ik dat erg vind, maar 'k vind het wel apart). Ik heb al twee keer een zwangerschapstest gedaan, maar beide keren met een negatief resultaat. Ik geef borstvoeding, maar daar zit wel een behoorlijk vast ritme in. Het kan af en toe eens een uurtje afwijken of dat m'n zoon een keer een voeding meer nodig heeft, maar dat gebeurt niet vaak.

Antwoord

Het is heel normaal dat je na een  bevalling en tijdens een periode van borstvoeding een onregelmatige cyclus hebt. Meestal herstelt deze zich na het stoppen van de borstvoeding.

Je schrijft dat je al een zwangerschapstest gedaan hebt, want ook tijdens borstvoeding is een zwangerschap niet uitgesloten. Zelfs als je geen regelmatige menstruatie hebt is er een kans op een eisprong en een eventuele zwangerschap. Blijft de menstruatie uit, dan is het zinvol om een keer langs de huisarts te gaan.

A. Kwakernaak

Tags in dit artikel:

medisch