Mystery Knikkers van Het Huis van Anubis

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Binnenkort start de supermarkt "Plus" een actie voor het verzamelen van knikkers. Ze kondigen het aan met: Spaar de gratis Mystery Knikkers van Het Huis van Anubis. Is dit verantwoord speelgoed voor christelijke kinderen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vader/moeder,

Allereerst een compliment dat u in de opvoeding van uw kind verantwoorde keuzen wil maken. Het is, zeker in onze tijd, erg belangrijk om alert te zijn op alle prikkels die kinderen ontvangen. Daarbij ontkomen we er soms niet aan om ons te verdiepen in dingen die we eigenlijk liever niet willen weten.

U vraagt naar de knikkers van de Plus supermarkt. De naam “Mystery knikkers” doet vermoeden dat het hier om iets meer gaat dan een gewoon rond stukje speelgoed. Men verwijst naar een tv-programma (Het Huis Anubis). De knikkers zijn dan bedrukt met foto’s van figuren uit dit tv-programma. Het programma heeft iets mysterieus. Of de knikkers dat dan ook direct zijn?

Als ik daarover nadenk, kom ik bij 1 Kor 10:25 en 26 terecht, waar Paulus schrijft over vlees dat misschien geofferd is aan afgoden, “Eet alles wat in de vleeshal verkocht wordt, zonder naar iets navraag te doen, omwille van het geweten. Van de Heere immers is de aarde en haar volheid.”
Paulus zou dus zeggen, maak je geen zorgen over dingen. Je wordt niet verontreinigd als je vlees eet dat aan afgoden is geofferd, je hoeft dat niet eens na te vragen of het zo is. Hij is erg ruim dus. Ik denk dat daar ook iets achter zit van de uitspraak van Jezus in Mattheus 15:11. “Wat de mond ingaat, verontreinigt de mens niet; maar wat de mond uitkomt, dat verontreinigt de mens.” De onreinheid zit in ons en niet zo zeer in dingen buiten ons. De dingen zijn op zichzelf goed. De aarde en haar volheid is van God. Dat geldt in zekere zin ook van deze knikkers.

Vandaar zou ik zeggen als uw kinderen met deze knikkers willen spelen, laat ze hun gang gaan. Wellicht dat dit anders wordt als we gaan kijken naar dit tv-programma. Ik heb twee korte filmfragmentjes gezien en vindt het lastig om op basis daarvan een oordeel te geven, maar zelf zou ik voorzichtig zijn. Het zou natuurlijk ook kunnen dat de knikkers een opstap zijn om naar dit programma te gaan kijken, dat zou dan een nieuwe bezinning vragen.

Paulus schrijft in hetzelfde hoofdstuk over eten en drinken dat we het moeten doen tot eer van God, dat geldt ook voor de opvoeding! Boven alles is het erg belangrijk om voor uw kinderen te bidden. Hopelijk zijn ze gedoopt en dan mag u pleiten op de verbondsbeloften van God. Een ongevraagde goede boekentip voor u als ouder: “Christus en de kinderen”, van Matthew Henry.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

opvoedingspelletjes