Anticonceptiepil Lovette

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het gebruik van de anticonceptiepil (Lovette). Ik gebruik deze sinds ons huwelijk, een halfjaar geleden. We kunnen het financieel op dit moment niet aan dat wij kinderen zouden krijgen; daarnaast studeer ik (vrouw) nog. Wij hebben zorgvuldig verschillende anticonceptiemethoden overwogen. We zouden graag de NFP willen gebruiken. We zien dit alleen niet zitten omdat we ons dan (te) lang moeten onthouden (ik menstrueer onregelmatig, soms om de vier weken, vaak om de zes weken). Als we ons drie weken zouden moeten onthouden en nog de week dat ik ongesteld ben, dan zou dat spanningen opleveren. We hebben daarom gekozen voor de anticonceptiepil.

Nu hoorde ik pasgeleden van een vriendin dat de pil abortief kan werken. Dit heeft ze gelezen in het boek “Vrouw zijn”, christelijk handboek over seksualiteit, door Debra Evans. Zij beschrijft hierin dat er bij het gebruik van de pil een eisprong zou kunnen plaatsvinden, maar dat het (bevruchte) eitje afgestoten wordt doordat het baarmoederslijmvlies ongeschikt is. Ik vraag me af: is het echt mogelijk dat er een eisprong plaatsvindt bij het gebruik van de pil? Is de pil bewust samengesteld om ook op deze manier (verandering vaginale afscheiding, en baarmoederslijmvlies) zwangerschappen te voorkomen, of komt dit doordat de hormonen in de pil automatisch zorgen dat de andere twee werkingen ook plaatsvinden? Bestaat er een anticonceptiepil die er niet voor zorgt dat het baarmoederslijmvlies verandert?

Antwoord

De gangbare gedachte over de werking van de pil is als volgt. Door middel van de anticonceptiepil wordt het ontstaan van de eisprong tegengegaan. Daarnaast kan er ook wel een effect op het slijmvlies van de baarmoeder plaatsvinden.

De vraag waar het jou met name om gaat: vindt er bij de pil wel eens een eisprong plaats? Antwoord: in incidentele gevallen kan dat voorkomen, naar ik heb begrepen een kans van kleiner dan 1 procent. Door verandering van het slijm bij de baarmoeder is de kans dat die éne ontsnapte bevrucht wordt ook nog eens heel klein. Het tweede effect (op het slijmvlies) zou dan nog een beetje kunnen meespelen. Theoretisch is het in uitzonderingsgevallen mogelijk dat een eicel wel bevrucht wordt, maar niet innestelt. Kort gezegd: bij correct gebruik is er een minimale kans dat een eisprong optreedt. Bij bijvoorbeeld een spiraal blijft de eisprong in vrijwel alle gevallen optreden. Daar ligt dus een groot verschil.

Mensen als mevrouw Hoek, prof. Douma, etc. beschouwen de pil, in dit licht bezien als een verantwoorde methode van anticonceptie, in het licht van de prolife inzichten. Maar je kunt net niet zeggen dat er nooit (dat is 0 keer) een eicel vrijkomt. Dat blijkt ook uit het feit dat bij pilgebruik een heel enkele keer een vrouw toch zwanger wordt. In dit kader wordt ook wel eens gekeken naar de intentie. Wat is je doel van het slikken van de pil. Het doel is het voorkomen van de eisprong. Bij een spiraal heb je een heel ander doel.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

de pil