Kijkende mannen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Ik ben een jonge reformatorische vrouw en steeds loop ik tegen eenzelfde probleem aan. Ik kom vaak jongens tegen die alleen op mijn lichaam uit zijn. Ze proberen het heel subtiel te spelen. Als ik met een jongen afspreek, merk ik dat hij ook naar mijn lichaam kijkt, bijvoorbeeld mijn borsten of mijn billen. Ik probeer natuurlijk op te letten door niet te strakke en te laag uitgesneden kleding te dragen. Maar het lijkt wel alsof mannen tegenwoordig aan niks anders meer denken. Dit maakt mij heel boos. Ik merk dat ze niet bezig zijn om mij te leren kennen, maar proberen me het liefst zo snel mogelijk in bed te krijgen en het erge is nog dat dit reformatorische jongens zijn die twee keer per zondag in de kerk zitten. Ook heb ik wel gemerkt dat mannen lichamelijk contact niet zien als iets wat hoort binnen een relatie en dat het voor hen niet betekent dat ze zich daardoor binden. Ik snap niet waarom God dit zo heeft gemaakt, want een vrouw (ik tenminste) hecht zich juist door lichamelijk omgang, dit geeft mij het gevoel van geborgenheid. Mannen snappen niet wat zij voor gevoelens opwekken. Hoe kan het dat zoveel mannen hier niks van weten? En hoe kan iemand christelijk zijn en zo met een vrouw omgaan? Want meerdere keren heb ik met mannen hierover gesproken, maar de meesten zien dit niet in en zien lichamelijk contact enkel als lustopwekkend. Ik ben op dit moment op het punt, dat ik mannen heel slecht kan verdragen, ze maken me boos en dat allemaal door het bovenstaande. Ik heb ook al een hele tijd geen behoefte meer om met een man/jongen af te spreken, terwijl ik single ben en op zich diep van binnen best een serieuze relatie zou willen. Maar dit alles houd mij zo tegen. Wat ik mij ook afvraag is, zou het kunnen dat je door je kleding verkeerde mannen aantrekt? Doordat je bijvoorbeeld een te strakke broek of rok aan trekt, of een strak shirt? Maar hoe kun je daar dan goed op letten en er wel leuk uit zien? Ik wil er nog bijzeggen dat het mijn bedoeling absoluut niet is om mannen aan te trekken die op los seksueel contact uit zijn, want daar ben ik echt tegen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Alle mannen... lijkt me wat veel van het (niet) goede. Probeer ‘seksgedachten’ van je af te zetten, want misschien ligt het niet zozeer aan de mánnen die je ontmoet, maar aan jouw éigen percéptie van de mannen die je ontmoet.

Natuurlijk kijken mannen naar het uiterlijk van een meisje... dat doe je zelf immers ook! Waarbij je misschien op andere details let (strakke broek, korte rok), maar toch... Ja, we leven in een wereld die ‘seks’ overal promoot. Aan jou de kunst om toch ook verder te kijken dan dat ene aspect!

Sterkte toegewenst,
Marijke Rots

Ps. Ik ‘proef’ op de achtergrond een ander (dieper?) probleem, klopt dit? Daar moet je dan nog maar eens over schrijven!

Lees meer artikelen over:

rok-broek
4 reacties
emaildfj1atgmailpuntcom
Fijn dat je erop wilt letten zuiver en rein te leven. Helaas zijn er nog weinig mensen die de waarde van de reinheid en seksuele zuiverheid begrijpen en leven. De meeste mensen zoeken naar genot. Maar als je je beheerst en werkelijk zoekt wat de ander dient kun je echt een diepe relatie bouwen, die op God is gebaseerd. Ik hoop dat dat vooral ook jouw doel is.
Reageer gerust: emaildfj1@gmail.com
Trouwens nog een link naar een goed artikel hierover:
http://www.christenen.net/reinheid-seksuele-zuiverheid/
John61
@emaildfj1atgmailpuntcom, wat versta jij onder seksuele zuiverheid in relatie tot de vraag van vraagsteller? Wat zegt de Bijbel hier over?
AHHK76
Ik begrijp jouw moeite... Maar ik denk dat het niet alleen iets zegt over de mannen waar je mee omgaat. Het zegt ook iets over jou zegt en over jouw ervaringen. Misschien jouw gevoeligheid/nare ervaringen hierin?
En... als ik iemand voorbij zie komen in een rolstoel of met een raar litteken of iets anders bijzonders, dan kijk ik ook. Terwijl ik dat ten diepste niet goed vindt!
Over het algemeen zijn mannen anders dan vrouwen. Als vrouw wordt ik niet opgewonden als ik een blote man zie. Over het algemeen is het andersom wel zo. Mannen zijn anders ingesteld, dat is gewoon zo.
Probeer je netjes (niet kort van stof - diep van inzicht - strak gekleed) te presenteren... Dat kan helpen en verder probeer om te gaan met jouw gevoelens en met die van mensen om jou heen!
Sterkte en wijsheid toegewenst om hierin je weg te vinden..!
schoenveter
(*Ik ben een man) en sluit me aan bij wat hierboven staat, het is ook hoe het bij jezelf binnenkomt die informatie en hoe je dat vertaald. Ik heb een tijdje terug nog een video gezien dat een man onopvallend een mini cameraatje bij zijn kruis had bevestigd om te zien of er dames zijn die daarnaar keken. Het resultaat was dat een hele hoop dames wel even of zelfs meerdere keren gingen kijken. Ik wil ermee aangeven dat het beeld wat je hebt dat alle mannen zo zijn ook bij vrouwen toch opvallend meer voor komt dan je misschien denkt. Let je zelf eens op waar jij naar kijkt? Misschien kom je erachter dat je onbewust wel naar meer dingen kijkt dan je dacht (ik wil niet zeggen dat dat zo is, maar het kan!).

Verder om mijzelf als voorbeeld te nemen: Ik ben voorzichtig op gebied van kijken, ik let niet zo snel op 'leuke meiden' omdat ik een soort schaamte heb dat ze eventueel zien dat ik dan kijk en daarom houd ik mij er ook niet echt mee bezig. Ik kijk nog sneller naar mannen zeg maar terwijl mijn voorkeur daar toch echt niet ligt. Ik denk dat het komt door een stukje verlegenheid of voorzichtigheid om iemand niet te beledigen. Dus misschien moet je eens zoeken naar een jongen die niet erg naar de voorgrond treed, misschien past die goed bij jou? Succes in ieder geval!