Conservatorium

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Graag zou ik willen weten of het past bij een christelijke identiteit om te studeren aan het conservatorium. Ik weet hier zelf niet zo snel een antwoord op. Persoonlijk ben ik graag met muziek bezig en ben ik aan het twijfelen of ik wel of niet aan het conservatorium zal gaan studeren. Ik ben er biddend mee bezig, maar zou ook graag van een dominee of iemand anders willen horen wat zijn visie hierop is.

Antwoord

Beste vragensteller,

Waarom niet? Is de eerste reactie die in mij opkomt na het lezen van de vraag. Het is geweldig als je de muzikale gave, die God je heeft gegeven, verder kunt ontwikkelen en professionaliseren d.m.v. een opleiding. Wel is het (overigens bij elke vervolgstudie) belangrijk om biddend de keuze te maken. Biddend of God je wil zegenen in de keuze en of het Zijn weg echt is!

Persoonlijk kwam ik in mijn conservatoriumtijd ook elementen in de opleiding tegen die niet strookten met het christen-zijn. Het uitvoeren van popmuziek bijvoorbeeld. Naast het weigeren dit te spelen heb ik altijd geprobeerd mijn standpunten duidelijk te maken waarom ik daar niet aan mee doe.

Naast bovengenoemde vind ik de vraag belangrijk: Waarvoor wil je naar het conservatorium? Is dit om roem? Of tot eer van God? Dát moet naast al het kunstzinnige de allerdiepste motivatie van een christelijke muzikant zijn. God te eren in de muziek die hij of zij maakt.

De keuze die je moet maken laat ik in het midden. Wel wil ik je zeggen: geniet met volle teugen van je passie: het musiceren!

Een collegiale groet,
Bert Noteboom

Lees meer artikelen over:

muziekstudiekeuze