Is het zo dat als je in de puberteit zit meer brutaal bent tegen je ouders dan a...

drs. J. H. Kreijkes-van Esch / Geen reacties

Vraag

Is het zo dat als je in de puberteit zit meer brutaal bent tegen je ouders dan als je ouder bent? Mijn zusje (13) is de laatste tijd heel brutaal tegen mijn ouders. Ze scheldt dan mijn vader uit. Mijn vader is een keer zo kwaad geweest dat hij haar uit huis heeft gezet. Ze is later wel weer thuis gekomen. Als m'n moeder dan met haar wil praten zegt ze: wil je even ophouden met preken? Wat is hier tegen te doen?

Antwoord

Het komt inderdaad nogal eens voor dat pubers brutaal tegen hun ouders zijn. Dit komt onder andere doordat ze nu zelf meer nadenken over wat ze willen met hun leven. De regels van hun ouders opvolgen is voor pubers ineens niet meer vanzelfsprekend. De mening van leeftijdsgenoten wordt daarentegen veel belangrijker voor hen.

Pubers zijn op zoek naar hun grenzen. Die proberen ze uit. Sommigen gaan daarin heel ver. Ze leren op die manier wat wel en niet kan. Als ouders kun je je kinderen helpen door duidelijk te zijn in wat je wel en niet wilt, maar je kind ondertussen wel liefdevol te blijven benaderen. Het is belangrijk rustig te blijven en je kind structuur te bieden.

Jeannette Kreijkes

Lees meer artikelen over:

psychologie