(...) Eén obserderende zonde, waaraan koppig wordt vastgehouden, is voldoende om...

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

07-11-2006, 00:00

Vraag

J. C. Ryle zegt in zijn dagboekje waaruit ik dagelijks lees o.a. dit: "Het leven -dat moeten wij goed onthouden- het eeuwige leven staat op spel! Wanneer er één lek over het hoofd wordt gezien, is dat al voldoende om een kolossaal schip tot zinken te brengen. Eén obserderende zonde, waaraan koppig wordt vastgehouden, is voldoende om iemand buiten de hemel te sluiten." Dit werd geschreven in verband met de rijke jongeling die de wet volledig hield, maar die zijn geld niet los kon laten. Mijn vraag nu is: Hoe kom ik erachter of er in mij ook zo'n boezemzonde zit en welke dat dan wel is! Want zelfs een gelovig mens is niet zonder zonde, maar betreedt wel het hemels koninkrijk. Ik weet wel dat ik niet geloven moet vanwege de angst voor de hel, maar ik wil toch graag weten welke hardnekkigheid mij van God afhoudt tot nu toe!


Antwoord

Beste vriend,

Je hebt lang moeten wachten op een antwoord en in de tussentijd zul je wel veel over de vraag zelf gedacht hebben. Natuurlijk is geen mens zonder zonde en zelfs Gods beste kinderen niet. Het blijft altijd een strijden tegen de oude mens die naar de plezieren van de zonde hunkert (Rom. 7). Jouw vraag gaat echter over een "boezemzonde." Een boezemzonde is een bepaalde zonde die een speciale aantrekkingskracht heeft. Dat kan van alles zijn en ligt ook helemaal persoonlijk. Laat ik eens een aantal boezemzonden opnoemen: geldlust; prestatie, seksueel gedrag, sportverslaving, muziekverslaving, piekeren, romannetjes lezen. De lijst kan nog wel even doorgaan.

Hoe kom ik erachter wat mijn speciale boezemzonde is? Jaren geleden
gaf een ouderling mij eens dit advies. Als je voor Gods aangezicht, in het gebed, vraagt welke zonde er in je leven zijn die moeten worden afgebroken, luister dan naar de eerste suggestie van je geweten! Dat is bijna altijd de ware zonde. Overigens reageert ons hart gelijk op die eerste suggestie door verontschuldigingen te maken, ontkennen, negeren. Misschien herken je dit wel. Zo, ik raad je aan om Gods aangezicht te zoeken in een innig smeekgebed en Hem te vragen of dat Hij je wilt laten zien welke zonde het is. De rijke jongeling kwam zo ook naar de Heere Jezus. Hij begreep diep in zijn hart wel dat er iets was dat niet pluis was. Daarom kwam hij voor alle zekerheid toch even de "nieuwe Rabbi" vragen. De Heere Jezus grijpt hem direct in zijn hart met die vraag die zijn geweten aanraakte. In zijn hart ging het toen tekeer want die zonde wilde hij niet opgeven. Hij zal allerlei verontschuldigingen gemaakt hebben en verdrietig ging hij weg. Laten we maar hopen dat hij nog tot bekering is gekomen.

Hier zijn nog een aantal teksten die wat richtlijnen geven voor het
gebed: Ps. 19:14-15; Ps. 139:23-24; Job 34:32. Bestudeer ook het leven van Kaïn, Lot, Gehazi, Demas, Judas Iscariot die allen door hun boezemzonde werden meegesleurd in de eeuwige verderfenis. Dat staat
geschreven als waarschuwing voor ons.

Ik hoop dat je niet alleen duidelijkheid over jouw bepaalde boezemzonde of geneigdheid mag ontvangen, maar ook genade om de zonde, als die uitgeleefd wordt, radicaal te mogen afbreken in je leven. Door Gods genade en kracht is dat ook mogelijk. Door Hem zullen al Gods kinderen meer dan overwinnaars zijn over zonden die hun zo vaak overwonnen hebben en nog steeds overwinnen.

Sterkte!

Ds. A. T. Vergunst

Dit artikel is beantwoord door

Ds. A.T. Vergunst

  • Geboortedatum:
    22-09-1961
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Carterton (Nieuw-Zeeland)
  • Status:
    Actief
164 artikelen
Ds. A.T. Vergunst

Bijzonderheden:

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Mijn vriend en ik hebben ruim drie jaar verkering. We zijn nu 18 en 19. We zijn samen erg gelukkig en willen over een paar jaar graag trouwen. Maar in die drie jaar tijd zijn we erg naar elkaar toegeg...
Geen reacties
07-11-2005
Ik ben 15 jaar en ik woon bij mijn vader. Mijn vader is echt heel beschermend, soms wel te. Hij moet mijn vriendjes altijd goedkeuren. Mijn oom woont hier ook en hij is ook beschermend. Bij mijn broer...
10 reacties
07-11-2015
Ik zit in een lastige en vreselijke situatie en ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen. Ik weet ook niemand waar ik heen kan met mijn probleem en ik hoop dat u mij kunt helpen. In de achterliggende t...
13 reacties
07-11-2016
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering