Vaak verkouden/grieperig

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Ik eet gezond, slik vitaminepillen, doe recreatief aan sport, wandel ieder weekend en toch word ik een paar keer per winter verkouden/grieperig. Ra, ra hoe kan dat?

Antwoord

Een gezond leven is helaas geen garantie voor het opdoen van een verkoudheid of griep. Het is wel zo dat de kans op ziek worden iets kleiner is, wanneer je in een goede , gezonde conditie bent.

Het ziek worden op zich is vaak het gevolg van een besmetting van een virus, dat overgebracht wordt, via iemand anders. Dit kan doordat iemand dichtbij hoest, via handcontact etc.

Wanneer je besmet raakt door een virus, zal het afweersysteem van het lichaam gaan proberen om dit onschadelijk te maken. Indien je in een goede lichamelijke conditie bent, heb je kans dat het bij een verkoudheid blijft. Is die conditie al zwak dan heb je kans dat zo'n besmetting bijv een longontsteking tot gevolg heeft. Dus blijf gezond eten, sporten en wandelen!

A. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

verkoudheid