Ik ga er van uit dat je voor je huwelijk geen geslachtsgemeenschap wilt en dat i...

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Ik weet dat er veel vragen over gesteld zijn, maar toch zit ik er erg mee en wil ik vragen: tijdens een verkering, als je de kleren aanhoudt, maar toch streelt over geslachtsdelen, ga je dan te ver of mag je daarvan genieten? Als je dichter naar elkaar toegroeit is dat ook je verlangen en tegelijk wil je rein blijven en niet zondigen. Maar mag je voor het huwelijk elkaar strelen over borsten en geslachtsdelen (met kleding aan?) of is dat dan toch zonde en ga je dan toch te ver? Ik vind dit echt heel moeilijk, juist omdat de Bijbel geen verkering kent.

Vraag 2: Ik ga er van uit dat je voor je huwelijk geen geslachtsgemeenschap wilt en dat is in de lijn van de Bijbel. Maar wat mag dan wel?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Groei in lichamelijke intimiteit moet tegelijk opgaan met groei in geestelijke intimiteit. Mensen die elkaar nog maar nauwelijks kennen en dan al veel lichamelijk contact hebben, slaan een stuk over. Samen praten en elkaar leren kennen moet vooraf gaan aan lichamelijke intimiteit. Bij stellen waarbij de lichamelijke intimiteit voorop staat, maken een scheefgroei in hun relatie door, die later moeilijk terug te draaien is. Ze hebben 'geleerd' conflicten op te lossen door te knuffelen, niet door te praten.

-Spreek van te voren af waar jullie grenzen liggen en houd je daaraan. Ga niet over de grenzen van jezelf en van de ander, dat wil zeggen, doe nooit dingen die je zelf niet wilt of die de ander niet wilt.

-Bij het bepalen van je grenzen houd je er rekening dat je moet kunnen stoppen. Walter Trobisch, een predikant die veel over sekualiteitsbeleving heeft geschreven, zegt daarover: het punt waarop je bij elkaar gaat liggen en elkaar begint te ontkleden, is meestal het punt waarop het onmogelijk wordt op te houden. Als je elkaar, ook met kleding aan, op een manier streelt, die erg veel opwinding veroorzaakt, is het moeilijk om te stoppen.

Jezelf en elkaar houden aan de gemaakte afspraken is een zaak van respect en verantwoordelijkheid. Maar dat vraagt een stuk zelfbeheersing. Genieten van een groei in lichamelijke intimiteit mag, als het de juiste plaats heeft in jullie relatie, met behoud van grenzen.

Drs. Joke Ronner
drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk