(...) Maar wat als ik het idee heb dat ik echt helemaal niet verliefd op mijn vr...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Alie, ik las je boek “Vonk of Vuur”. Maar wat als ik het idee heb dat ik echt helemaal niet verliefd op mijn vriend ben? Kan dit nog komen? Ook na enige maanden? Zijn er voorwaarden die ik eventueel zelf kan creëren of samen, waardoor je ruimte geeft aan dit gevoel? Mis ik niet heel veel als ik het niet heb?

Antwoord

Als je al verkering hebt dan zou een verliefdheid alsnog kunnen komen, maar het hoeft niet. En zeker als je het zo graag wilt en er eigenlijk op zit te wachten, is de kans niet groot dat het dan alsnog gebeurt. In mijn boek schrijf ik ook dat een hevige verliefdheid wel fijn is, want dan weet je tenminste zeker dat hij/zij de ware is. Maar het is op zich geen basis voorwaarde voor een goede verkering/huwelijk. Een verliefdheid dient er eigenlijk alleen maar voor om twee vreemde mensen zich tot elkaar aangetrokken te laten voelen. Maar als je elkaar al lang kent en veel met elkaar omgaat, dan kun je zo geleidelijk naar elkaar toegroeien dat een verliefdheidsfase zelfs kan worden overgeslagen. En dat je dan meteen in de liefdesfase terecht komt. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat je goed met elkaar kunt praten, elkaar begrijpt, aanvult en aanvoelt en het fijn vindt om bij elkaar te zijn. Als er geen verliefdheid is, moet er uiteraard wel gevoelens van liefde zijn naar elkaar toe. Eerlijk gezegd vind ik liefde veel belangrijker dan verliefdheid Je kunt immers maximaal twee jaar verliefd zijn, terwijl je wel een leven lang van elkaar kunt houden.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verliefdheid