(...) Mijn vraag is wat de eerste kenmerken zijn van zwangerschap, naast het uit...

J.G. Slootweg / Geen reacties

Vraag

Wij zijn een jaar getrouwd en een half jaar aan het proberen om zwanger te worden. Ik heb een heel onregelmatige menstruatiecyclus. Tussen de 20 en 40 dagen ongeveer. Ik ben ondertussen een templijst aan het bijhouden om te kijken wanneer mijn eisprong is. Maar als de cyclus heel lang duurt, doe ik voor de zekerheid een zwangerschapstest. Tot nu toe niet zwanger. Mijn vraag is wat de eerste kenmerken zijn van zwangerschap, naast het uitblijven van de cyclus, (die dus af en toe al uitblijft) zijn?

Antwoord

Wanneer een cyclus onregelmatig is, is het inderdaad vaak lastig om te weten of je nu zwanger bent of niet. Wanneer je de temperatuur bij gaat houden, kan je hier al iets meer over zeggen. Het is namelijk zo dat de periode tussen de eisprong en de volgende menstruatie altijd ongeveer 14 dagen is. Het tijdstip van de eisprong kan je ongeveer bepalen, omdat de ochtendtemperatuur dan iets stijgt. Wanneer je de temperatuur dus blijft bepalen en de temperatuur zou langer dan 14 dagen hoog blijven, dan is er een kans dat je zwanger bent.
Bij een onregelmatige cyclus is de periode tussen de menstruatie en de eisprong wisselend. Dus wanneer je een korte cyclus hebt van bijvoorbeeld 20 dagen, dan vindt de eisprong al plaats ongeveer 7 dagen na de eerste dag van de laatste menstruatie. Wanneer je een lange cyclus hebt van 40 dagen, dan vindt de eisprong pas plaats 26 dagen na de eerste dag van de laatste menstruatie. De meest vruchtbare periode is de periode vanaf ongeveer 5-6 dagen voor de ovulatie tot enkele uren na de ovulatie.

Je vraagt hoe je kan weten dat je zwanger bent, als je cyclus langer duurt. Zoals hierboven al staat, kan je met de temperatuurmethode meestal al wel zien, of er een kans is op zwangerschap (als de temperatuur langer dan 14 dagen verhoogd blijft). Verder zijn er lichamelijke kenmerken die kunnen wijzen op een zwangerschap. Zo kunnen de borsten wat gevoeliger zijn en hebben sommige vrouwen al snel last van misselijkheid. Bij veel vrouwen treden deze zwangerschapsverschijnselen echter pas op na ongeveer 6 weken zwangerschap. (Een zwangerschap wordt altijd berekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie, dus 6 weken zwangerschap betekent twee weken “over tijd”, of 4 weken een verhoogde ochtendtemperatuur). In dat geval, zal je in de eerste weken dus nog niets aan je lichaam kunnen merken.

Ik hoop dat dit antwoord duidelijk is. Verder hoop ik voor je dat je snel zwanger raakt. Als een zwangerschap toch zou uitblijven, dan is het goed om een keer een afspraak bij de huisarts te maken.

Hanneke Slootweg

Tags in dit artikel:

medisch