Schaamlip pijnlijk

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Vanmorgen ontdekte ik dat mijn ene schaamlip dik en hard geworden was. Het doet ook best zeer. Verder op de dag kreeg ik ook steeds meer pijn in mijn lies (zelfde kant). Ik ben erg ongerust. Wat kan dit zijn? Kunnen vrouwen ook een liesbreuk krijgen? Ik heb me gisteren namelijk behoorlijk lichamelijk ingespannen. Omdat ik niet zo'n dokter-fan ben vraag ik het eerst hier.

Antwoord

Vrouwen kunnen ook een liesbreuk krijgen, maar wat hier beschreven lijkt er niet echt op. Zo op het verhaal af is het meer een ontsteking van de schaamlip, of een ontstoken cyste in de schaamlip. Ontstekingen daar kunnen vervolgens een opgezette lymfklier in de lies geven (aan de kant van de pijnlijke schaamlip).

Kortom: alle reden om naar de dokter te gaan. Het hoeft niet ernstig te zijn, maar kan wel ongemakkelijk zijn en klachten geven. Eigenlijk zijn dit altijd oplosbare problemen, dus je doet jezelf tekort om niet te gaan.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

vagina