Jongen zoekt vrouw

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Een tijd geleden ben ik mee uit gevraagd door een jongen die ik wel kende, maar niet zo goed. Het kwam een beetje als een verrassing, maar ik ben met hem uit eten geweest. Hij heeft me toen vrijwel direct gevraagd zijn vriendin te worden, maar ik heb na een bedenktijd van een paar dagen “nee” gezegd omdat ik hem simpelweg aardig vind, maar meer niet. Hij vond dat erg jammer en bleef nog veel contact zoeken. Dat heb ik vrij snel afgekapt en ik heb hem gezegd dat hij hoop bleef houden terwijl die er niet kan zijn. Daarna is hij me gaan zien als ‘gewone’ vriendin en feit is dat we het prima met elkaar kunnen vinden. Zodoende leer je elkaar uiteindelijk wat meer kennen en mij is nu wel zón beetje duidelijk dat hij erg op zoek is naar een vrouw. Ook omdat zijn ouders hem daarop nogal aanspreken, want hij neemt het bedrijf over en ze vinden dat hij een vrouw moet hebben. Dat is leuk en aardig, maar liefde kan je niet afdwingen. Ik vind het ergens nogal sneu voor hem.

Maar het gevolg is wel dat hij heel erg gefocust is op elk meisje dat nog vrijgezel is. Het komt nogal wanhopig over. Met zijn beste vriend heb ik hier al eens over gepraat. Is er iets wat ik voor hem kan doen om te voorkomen dat hij steeds zijn neus stoot? Achteraf hoorde ik namelijk dat ik niet de eerste ben, maar dat er al heel wat meisjes aan me vooraf zijn gegaan. En als ik dan denk wat het met mij deed (verward, verrast, niet weten wat je nu voor hem voelt...) dan vind ik dat hij niet het recht heeft om dat ieder meisje aan te doen. Ik wens hem van harte een lieve vrouw toe. Hij is gewoon een hele lieve en aardige vent. Maar op de manier waarop hij bezig is, vrees ik dat hij alleen naar het einddoel kijkt: getrouwd zijn; en niet naar de vrouw of het meisje dat hij voor zich heeft.

Daar komt bij dat hij heel jaloers reageerde toen ik (een aantal dagen nadat ik hem had afgewezen en had uitgelegd waarom) met zijn vriend zat te praten. Hij gaf daarna toe dat hij dan heel jaloers is. Dat gun ik hem dus ook niet. Maar wat kan ik tegen hem zeggen? Kan ik hem bijstaan met een goed advies?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Inderdaad lijkt het er wel op dat hij erg op zoek is naar een vrouw. Daar is op zich niets mis mee. Hij wil natuurlijk ook graag verkering. Hij moet het bedrijf overnemen, zijn ouders laten hem ook merken dat hij nu maar eens een meisje moet hebben (misschien maken ze zich ook wel zorgen dat het niet zo makkelijk gaat) en dat maakt dat het gewoon niet makkelijk voor hem, maar het komt zo wel erg aanklamperig over, zeker als hij van het ene meisje naar het andere gaat.

Het komt met het krijgen van verkering ook aan op “sociale vaardigheden” d.w.z. dat je een beetje moet weten hoe je een en ander aanlegt. Iemand zou hem moeten vertellen dat er helemaal geen haast bij is, dat het ook belangrijk is om echt van iemand te houden. Dat hij een verliefdheid/liefde eerst zou moeten durven laten opkomen alvorens op een meisje af te gaan. Iemand zou hem dit moeten zeggen. Wat dat betreft lijkt het mij voor jou ook wel weer moeilijk dit te zeggen omdat je immers “onderdeel van het probleem” bent. Zou zijn beste vriend dat niet kunnen doen? Jij hebt er al eens mee gepraat, dus misschien zou jij hem dit kunnen vragen te doen. Maar misschien lukt het jou zelf ook wel als zich de gelegenheid voordoet.

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

single