Pijnlijke penis bij geslachtsgemeenschap

Eleos / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag die ik moeilijk vind om te stellen. Wij zijn nog niet lang getrouwd. Als ik gemeenschap met mijn vrouw heb, doet mijn penis regelmatig pijn. Het lijkt alsof mijn voorhuid naar achter schuift, maar dit stukje huid dan te strak staat. In het begin kwam er ook een scheurtje in waar bloed uit kwam. Nu komt er geen bloed meer, maar het is nog vaak wel pijnlijk. Ook gebeurt het soms dat het hele eerste stuk huid naar achteren schuift en ik het maar moeilijk terug krijg. We praten er gelukkig wel over, maar u zult begrijpen dat het wel vervelend is. Ik vraag me nu af of het normaal is dat het eerste stuk huid van de penis naar achteren schuift als hij de vagina ingaat? En weet u misschien een oplossing?

Antwoord

De vraag van deze vraagsteller wel herkenbaar. Zijn voorhuid is blijkbaar wat nauw. Dat is iets wat vaker voorkomt. Bij veel mannen wordt de voorhuid in de loop van de jeugd soepel door regelmatig terugschuiven bij wassen en/of masturbatie, maar niet bij iedereen gebeurt dat. Bij gemeenschap schuift de voorhuid terug (dat is normaal), maar doordat de voorhuid zo nauw was, raakte hij bij de eerste gemeenschap wat uitgescheurd, waardoor het wat bloedde. Nog steeds is hij vrij strak, wat pijn oplevert. In de loop van de tijd zal de voorhuid door het regelmatig gemeenschap hebben vanzelf minder nauw worden, maar de vraagsteller kan zelf het proces versnellen door regelmatig voorzichtig met de hand de voorhuid terug te schuiven tot achter de eikel. Bij een niet-stijve penis gaat dat meestal gemakkelijker dan bij een penis in erectie.

Als de voorhuid na het terugschuiven niet gemakkelijk weer naar voren geschoven kan worden kan je dat het beste oplossen door gewoon rustig af te wachten; vaak gaat hij vanzelf weer terug en anders gaat het na een poosje wachten ook vaak wel weer gemakkelijker. Het beste is elke dag minstens één keer de voorhuid terug te schuiven en dan tegelijk ook de rand achter de eikel te wassen. Nog beter is om ook bij het plassen de voorhuid naar achteren te schuiven. Als de vraagsteller last van klachten blijft houden, is het verstandig de huisarts te raadplegen.

Met vriendelijke groet,
Els de Bruin, psychotherapeut

Lees meer artikelen over:

penisseksualiteit in het huwelijk