Ik heb sinds drie maanden soms wat bloed in mijn afscheiding(...) Wat kan dit be...

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb sinds drie maanden soms wat bloed in mijn afscheiding (niet tijdens mijn menstruatie)... Soms is het helder bloed en soms is de afscheiding roodachtig/bruin gekleurd. Niet altijd elke dag, maar wel vaak, soms een dag niet, maar dan een paar dagen wel weer. Wat kan dit betekenen? Moet ik me zorgen maken?

Antwoord

Of het feit dat er soms iets bloed zit bij vaginale afscheiding ernstig is kun je niet zo zeggen. Bij jonge mensen is het meestal onschuldig, bij vrouwen die al in de overgang zijn moet je alert zijn. Verder zijn een aantal vragen van belang, b.v.: wordt de pil geslikt (daarbij is het een bekende bijwerking) doet het verschijnsel zich voor bij seksueel contact, zijn er andere klachten, etc. Kortom: ik kan er zo geen antwoord op geven. Maar in principe hoort het niet en is een bezoek aan de huisarts voor verder (inwendig) onderzoek zinvol.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch