In mijn jeugd heb ik veel gemist om me echt verbonden te voelen met iemand. Ik v...

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

In mijn jeugd heb ik veel gemist om me echt verbonden te voelen met iemand. Ik vraag me nu af, wat is verbondenheid precies? Wanneer voel je dat? Wat is er voor nodig? En wat is afwijzing precies, van je persoon, en wanneer treedt het op en voel je dat? En wat zijn de gevolgen van veel persoonlijke afwijzing? Hoe kun je genezen als je in je verleden veel afgewezen bent?
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Hartelijk dank voor je vraag. Als ik je vraag goed lees, gaat er m.i. een wereld achter schuil. Een wereld vol ellende en pijn. Het is goed dat je een (eerste) stap zet en die pijn wil delen. Een uitspraak die je vast wel kent, is: “gedeelde smart is halve smart”. Ik kan me voorstellen dat je vanwege het ontbreken van een gevoel van verbondenheid nog niet vaak gedaan hebt. Toch is het goed om te doen. Daarom nogmaals, goed dat je deze vraag stelt.

Zoals bij veel vragen binnen deze rubriek zal ook dit antwoord niet meer zijn dan een eerste aanzet tot...

Als je in je kinderjaren en jeugd te maken hebt gehad met afwijzing dan wortelt dat erg diep en ben je daar niet zomaar vrij van. Daarom wil ik je ook dringend vragen om na het lezen van mijn antwoord verder te gaan door met anderen hierover te spreken. Ik denk dat het goed is om professionele en pastorale hulp te vragen.

Afwijzing kan je op allerlei momenten tegenkomen. Mensen vinden dat jij er niet bij hoort, dat komt bijvoorbeeld veel voor op het schoolplein. Zolang je zo’n signaal maar niet te vaak krijgt en daarnaast (in je thuissituatie) ook onvoorwaardelijke acceptatie vind, leer je ermee omgaan dat niet iedereen je even aardig vindt. Als echter de onvoorwaardelijke acceptatie ontbreekt en/of je te vaak afgewezen wordt of het gevoel hebt dat het zo is, dan kan er van binnen iets scheef groeien. Dat zou bij jou het geval kunnen zijn...

De weg naar genezing daarvan is dan m.i. een combinatie van professionele hulp en tegelijk jezelf leren zien door Gods ogen. Voor de professionele hulp verwijs ik je door naar bekende instanties als Eleos (www.eleos.nl) en Koinonia (www.koinonia.nl).

Voor het “jezelf leren zien door Gods ogen” verwijs ik je naar de Bijbel en hoop ik dat je daarnaast pastorale hulp kunt krijgen om je daarbij te helpen. Je bent een schepsel van God, door God gemaakt en gewild. Waardevol voor Hem. Dat is niet in tegenspraak met het feit dat we zondaren zijn, maar dat gaat samen op. Er is een diepe liefde van God uit naar Zijn schepsel en zeker als dat schepsel in Zijn Zoon Jezus Christus genade heeft gevonden. Als je vraagt wat verbondenheid is, dan wijs ik je op Hem. De verbondenheid van God met ons is onafhankelijk van ons gevoel. Ook al voelen en ervaren we dat niet altijd bij Hem is er een diepe mensenliefde (Titus 3:4). Het teken daarvan zien we in deze dagen in de kribbe van Bethlehem. God had ons niet over voor het verderf, maar gaf Zijn Zoon tot ons behoud. Ik hoop dat je leeft uit dat wonder.

Afrondend, ik bid dat je verdere stappen zult zetten en de juiste hulp zult vinden, want dan is er genezing mogelijk.

Met hartelijke groet,
Michel van Heijningen
Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

psychologie