Teveel aandacht voor slechtheid van de mens

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Veel (vooral oudere) mensen zeggen en blijven daar dan ook bij hangen: dat mensen slecht zijn, vol met zonden, en dus geen goede dingen kunnen voortbrengen. Is het goed om daar zoveel aandacht aan te geven? Christus vergeeft mensen toch? En door het geloof kunnen mensen toch bergen verzetten? Dár wordt bijna geen aandacht aan gegeven. Waarom is dat!?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ouderen die zeggen dat we slecht zijn en vol zonden, enz. en verder niets  zeggen over het verlossingswerk van de Heere Jezus. Ik weet inderdaad dat er  sommige ouderen zijn die zo redeneren. Ik geloof dat het veelal een teken is van geesteloosheid bij henzelf. Maar datzelfde geldt ook voor hen die zeggen dat ze in Jezus geloven en daarbij nooit meer willen horen hoe slecht en zondig ze zijn. Hij is immers voor ons gestorven en daarmee uit! Ook in deze dingen is het belangrijk dat we de Bijbel lezen.

Wat voor beeld schets de Bijbel ons voor ogen? Ik denk dat het goed zou zijn wanneer je bijvoorbeeld studie maakt van Romeinen 3:9 t/m 31. Daar wordt heel kort samengevat hoe wij de dingen Bijbels hebben te zien en ook te beleven persoonlijk door het geloof. Dan zul je in een gezond en geestelijk evenwicht worden gebracht. Dat is nodig omdat wij altijd zo eenzijdig  geloofszaken bezien en daardoor op een verkeerd spoor terecht komen. Je mag  biddend de Schriften onderzoeken, want die zijn het die ons wijs maken tot zaligheid.

Met vriendelijke groet, ds. A. J.Schalkoort

Ds. A.J. Schalkoort

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant