Vriendschap kost teveel energie

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Aan Marijke Rots. Hoe kun je iemand loslaten terwijl je diegene blijft zien? Ik heb een vriendschap met iemand maar die kost teveel energie. Ik wil daarom afstand nemen. Echter omdat ik met die persoon te maken blijf hebben, wordt het lastig. Heeft u tips?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De vraag stellen is haar beantwoorden, nietwaar. Als de vriendschap teveel energie kost, is afstand nemen een goede zaak! Derhalve niet slechts ‘wíllen’, maar ook ‘dóén’. Zelfs als je met elkaar te maken blijft hebben. Dat kan, en is niet altijd te vermijden. Maak afspraken met elkaar. Nuchtere, rationele afspraken. Bijvoorbeeld, dat je de communicatie alleen maar kort en zakelijk houdt. Of dat je niet meer naast c.q. tegenover elkaar wilt gaan zitten. Niet meer samen koffie gaat drinken of de pauze doorbrengen. Sluit je aan bij andere collega’s of klas- studiegenoten.

Lastig zal het misschien allemaal wel zijn, maar niet onmogelijk. Toch?

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

vriendschap