(...) Als het licht is zing je niet: Ik wandel in het licht met Jezus, omdat je ...

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Gisteren sprak er bij ons een dominee over Mal 4:2 en hij zei hierbij dat als het het donkerst is, de Heere met Zijn licht komt. Hier kon ik het helemaal in vinden. Vervolgens maakte hij een opmerking die ik niet begreep. Misschien kunt u deze toelichten. Ik ben hier namelijk erg door in twijfel gekomen. Hij vervolgde met: Als het licht is zing je niet: Ik wandel in het licht met Jezus, omdat je in het licht je zonde ziet. Hoe moet ik dit verstaan? Wat bedoelt hij hiermee? Je moet en mag toch dankbaar zijn om het licht of is het altijd dat je je zonde ziet? Het kwam me ineens zo onbijbels over... ik zit nu in het donker. Help!

Antwoord

Beste vragensteller, Het is altijd moeilijk een vraag te beantwoorden n.a.v. een preek die je zelf niet hebt gehoord. Maar ik doe toch een poging. Als ik het goed opvat, zal de betreffende dominee wel niet zo voor dat geciteerde(en afgewezen) versje zijn. Nu moeten we met het vrije lied in de kerk altijd voorzichtig omgaan. Maar de kern waarin het in je vraag om gaat is m.i. deze: wanneer zie je je zonde? Je ziet je zonde als persoonlijke zonde alleen als het licht van de Heere in je leven komt. Is dat niet zo dan weet je in beschouwing ook wel wat zonde is, maar je gaat over tot de orde van de dag/van de wereld. Als het licht van de Heere je echter aan schuld en zonde ontdekt, dan vlucht je er mee als zondaar tot de Heere Jezus en je bent bij Hem welkom (zie bijv. zondag 2 uit de Catechismus). Er is bij Hem niet alleen ontdekking aan, maar ook vergeving van de zonde en schuld.

Het zou groot zijn als je van beide aspecten iets mocht kennen. Hopelijk heb ik een beetje licht over je probleem gegeven.

Groet,
Ds. H. H. Klomp