Rechtvaardiging door het geloof

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Vaak wordt er in de prediking gesproken over de rechtvaardiging door het geloof, maar wat houdt dat nu precies in?

Antwoord

Wat betekent de rechtvaardiging door het geloof? Om dit duidelijk te maken wil ik je verwijzen naar de gelijkenis van de farizeeër en de tollenaar in Lukas 18. De farizeeër rechtvaardigt zich voor God op grond van zijn doen en laten. Dat doen we allemaal van huis uit. We zijn zo slecht niet, we geven een ieder  het zijne, we proberen naar de geboden te leven, een meer kun je niet doen. Dat  is door de werken van de wet zalig willen worden.

Terwijl Paulus, de reformatoren en al Gods kinderen juist door Gods woord en Geest hebben geleerd dat we als arme schuldige zondaren zalig worden door het volbrachte werk van Christus alleen. We bidden dan net als die tollenaar uit de gelijkenis: O God wees mij zondaar genadig. En door het geloof dat de Heilige Geest in mijn hart werkt, mag ik weten dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.

Zie verder zondag 23 van de Heidelbergse Catechismus.

Ds. A. J. Schalkoort