U met een hoofdletter

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Waarom staat in Jesaja 45:22 het woordje U met een hoofdletter? Een vraag hieraan verwant is: Kun je in de grondtaal zien of met een bepaald woord God wordt bedoeld en dat dat dus met een hoofdletter moet? Bijv. in het boek Hooglied staat de Bruidegom met een hoofdletter. Is dat een interpretatie van mensen?

Antwoord

Het Hebreeuws maakt geen gebruik van hoofdletters. Dus als er in de vertaling wel hoofdletters gebruikt worden, is dat een stuk interpretatie.

Het is te begrijpen dat het jou opgevallen is dat "U" met een hoofdletter staat in Jesaja 45:22. Want die hoort er niet te staan. Met "u" worden al de mensen van deze aarde bedoeld. In de zogenaamde Tukker-editie van de Statenvertaling staat "u" dan ook met een kleine letter.

Het woord "Bruidegom" komt in het Hooglied niet voor. Wel is duidelijk dat het in dit bijbelboek om een bruidegom en een bruid gaat. In de opschriften boven de verschillende hoofdstukken, wordt de "Bruidegom" met een hoofdletter geschreven. En als in de tekst de Bruidegom wordt aangeduid, wordt dit steeds met een hoofdletter gedaan. Ook hierin zie je weer een stuk interpretatie of uitleg.

Men ziet de Bruidegom als een aanduiding van de Heere of van de Heere Jezus. Deze uitleg is al zeer oud. En wordt tot op de dag van vandaag ook nog aangehangen.

Ds. W. G. Hulsman

Tags in dit artikel:

hoofdletterHooglied