Christus in je hart geboren

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Kerst/openbaring van Christus, is dat hetzelfde als Christus in je hart geboren wordt?

Antwoord

We moeten, wanneer we het hier over hebben, onderscheid maken tussen de heilshistorische en heilsordelijke werk van de Heilige Geest. Bij het eerste gedenken we hoe de Heere Jezus o.a. geboren werd in Bethlehem zoveel eeuwen geleden.

Bij het tweede gaat het erom dat het volbrachte werk van de Heere  Jezus door de Heilige Geest aan onze harten wordt toegepast, zoals de Heere Jezus daarover spreekt met Nicodemus in Johannes 3. In dit hoofdstuk vinden we prachtig verwoord hoe de Heere Jezus geboren wordt in ons hart, beter gezegd: hoe Hij gestalte krijgt in ons leven, hoe Hij door het geloof ontvangen en aangenomen wordt. Bestudeer ook Johannes 1.

Ds. A. J. Schalkoort