Jeruzalem daalt neer vanuit de hemel

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Moeten we de gebeurtenis na de eindtijd (denk aan de stad Jeruzalem die vernieuwd op aarde terug zal keren en waar de bekeerden in zullen wonen) letterlijk opvatten? Is dit echt alleen een stad, of komt er een hele nieuwe wereld?

Antwoord

Een nieuwe stad, of meer? Allereerst moeten we oppassen dat we de nieuwe hemel en aarde niet al te aards voorstellen. Wij kunnen met ons onvolmaakt en zondig verstand, ook al mogen we een kind van de Heere zijn, dit alles niet bevatten.

Een kleine voorstelling hebben we voor zover de Bijbel daar over spreekt: het nieuwe Jeruzalem zonder tempel, het vaderhuis met de vele woningen, de nieuwe hemel en aarde (niet als een tweeheid, maar eenheid), waarop gerechtigheid wonen zal. Een plaats waar geen zonde en ziekte, dood en verdriet meer zal zijn, maar de eeuwige vreugde die de Heere bereid heeft.

Bij alles bedenken we dat de hemel de hemel is omdat de Heere daar zal zijn en in alles. De rest blijft ten diepste een verassing! Onze grootste zorg moet zijn om in te gaan door Hem die de weg, de waarheid en het leven is.

Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

Nieuwe hemel en aardeOpenbaring