Verschil tussen pinkster- en evangelische gemeenten

J. Bayense / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag is de volgende: is er een verschil tussen de evangelische gemeenten en de pinkstergemeenten? Zo ja, welke verschillen zijn er dan?

Antwoord

De Evangelische beweging is erg breed. De pinkstergemeenten kun je daar ook zeker onder rekenen, hoewel er ook mensen zijn die de pinkstergemeente als een aparte stroming zien, naast de evangelische gemeenten. Zoals de naam al aangeeft ligt de nadruk bij de pinkstergemeenten op het gebeuren van Pinksteren; de uitstorting van de Heilige Geest. Men kent de doop met de Heilige Geest als een aparte ervaring naast de waterdoop of de wedergeboorte. Men spreekt dan wel van een second blessing.

Zo ontstaan er twee soorten christenen: gewone christenen die (nog) niet gedoopt zijn met de Geest en 'plus-christenen' die dat wel hebben meegemaakt. Het gedoopt zijn met de Heilige Geest is onder andere te herkennen aan het spreken in tongen (vreemde talen, zie bijvoorbeeld 1 Korinthe 14). In een aantal gemeenten komen ook een aantal andere zaken voor zoals lachen of vallen in de Geest. Mensen beginnen te trillen en/of vallen spontaan achterover. In veel evangelische gemeenten vindt men dit soort uitingen te ver gaan.

Naast veel overeenkomsten kennen plaatselijke evangelische- en pinkstergemeenten ook vaak verschillen. Gemeenten zijn namelijk geheel zelfstandig en niet verenigd in een kerkverband waarbij er bijna geen verschillen tussen plaatselijke gemeenten onderling zijn.

Met vriendelijke groet,
Jan Bayense

Lees meer artikelen over:

evangelisch