Uitgenodigd voor tweede huwelijk

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Een vriendin heeft mij uitgenodigd voor haar huwelijk. Zij gaat hertrouwen na een scheiding die (in mijn ogen) niet op bijbelse gronden was (er was geen sprake van overspel). Persoonlijk denk ik dat ik niet op de uitnodiging kan ingaan. Mijn man denkt dat ik na een gesprek met haar hierover wel mee kan gaan. Wat is uw mening?

Antwoord

Dit is een moeilijke vraag, omdat het heel sterk situatiegebonden is. Het boekje van Prof. Dr. J. Douma over echtscheiding vind ik goede informatie geven.

Er zijn twee redenen voor echtscheiding. Overspel (Mattheüs 19) en duurzame ontwrichting (1 Korinthe 7). Wat is er in de voorgelegde situatie aan de hand geweest? Geen overspel, maar waarin bestond de reden tot echtscheiding dan wel? Hiervoor heb je zoveel feitelijke informatie nodig, dat ik dat vanaf deze plaats absoluut niet zo maar kan zeggen.

Wat wel heel belangrijk is, dat je in zo’n situatie handelt met vrede in je hart voor God. Als je dat niet hebt, moet je het eerlijk tegen je vriendin zeggen. Romeinen 14:5, 6 gaat over het eten van vlees. Toch is dit principe breder toepasbaar. Als je op grond van de informatie die je hebt en in vergelijking met wat je weet uit de Bijbel een aangeklaagd geweten voelt door wel naar deze trouwerij te gaan, dan moet je het niet doen. Deze handelwijze geldt dan voor jou. Je moet het niet van toepassing achten op de hele situatie voor iedereen. Ieder draagt hierin zijn eigen verantwoordelijkheid. Zeg het wel eerlijk en liefdevol. Dat bewaart de contacten, want die moet je niet verliezen.

Naar ik hoop heb ik een handreiking gegeven, waar de vraagsteller wat mee kan.

Hartelijke groet, ds. B. J. van de Kamp