Het kwaad in de wereld

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

31-10-2003, 00:00

Vraag

Al jaren wordt ik gekweld door de volgende vragen: Waarom is het kwaad in de wereld gekomen? Hoe konden de engelen al voor de schepping in de hemel vallen? Waar komt het kwaad al vandaan? Waarom heeft God het kwaad toegelaten? God is toch almachtig? Bij alles wat ik doe: bidden, zingen, bijbellezen spelen deze vragen door mijn hoofd. Eigenlijk wil ik God de schuld geven van het kwaad in de wereld, waarom heeft Hij het kwaad (al voor de schepping) toegelaten? Tegelijk voel ik me dan ook weer schuldig dat ik zo denk en durf ik niet meer te bidden. Ik wil wel, maar ik kan deze vragen niet laten rusten. Ik voel dat ze mij van God aftrekken, ik kan zo niet tot Hem gaan en mijn schuld belijden omdat ik Hem eigenlijk de schuld van het kwaad wil geven. Hoe moet ik hier mee omgaan?


Antwoord

De duivel weet altijd de zwakste plek in ons leven te vinden om ons daar aan te vallen. De een heeft zijn leven lang te worstelen en te strijden tegen het zoeken van de eer en toejuiching van mensen. Een ander moet steeds weer vechten tegen de begeerte naar geld. Velen hebben te worstelen met onreine gedachten en gevoelens, of een drank of andere verslaving. Anderen hebben de strijd te voeren tegen het steeds maar verstandelijk willen beredeneren en kritisch nagaan van wat God doet, en Zijn raad. De duivel gaat ook zo te werk dat hij ons juist op onze zwakke plekken aanvalt. Een ketting is even sterk als de zwakste schakel. Die zwakste schakel weet de boze te vinden.

Als eerste wil ik zeggen: Wees daarop bedacht! Zie het ook werkelijk als een werk van de boze! Voer daartegen strijd! Biddend! Wees je in de tweede plaats ook bewust van het hoogmoedige en verkeerde van deze vragen. God heeft ons zoveel wél bekendgemaakt! Hij is zo neerbuigend goed, dat Hij ons vertelt van de oorsprong van ons leven; het doel van ons leven; de armzalige verwording van ons leven. Hij wil jou de weg van verlossing bekendmaken, en je een blijde boodschap laten horen van redding uit de diepste nood. Andere dingen maakt Hij niet bekend. Die houdt Hij voor Zichzelf. Dat mag Hij toch ook doen? Hij heeft Zich toch ook nergens verplicht om ons alles bekend te maken wat we willen weten? Er staat ergens in de Bijbel dat het voor de Koning een eer is om een zaak te verbergen. Dat mag de koning der koningen ook doen. Hij is op geen enkele manier verplicht om ons meer te zeggen dan Hij zeggen wil.

En dan ook ons verstand is maar een mensenverstand. Zo ongelooflijk beperkt! Waarschijnlijk zouden we niet eens in staat zijn er iets van te begrijpen hoe het zit met de oorsprong van het kwaad. We moeten God niet willen narekenen, maar als we het willen, dan zal het waarschijnlijk ook nog zo zijn, dat we Hem niet kunnen narekenen, ook juist op dit punt van de oorsprong van het kwaad. We hebben ons eenvoudig tevreden te stellen met wat de Heere wel heeft bekendgemaakt. We mogen zeker ons verstand gebruiken, en ook intellectueel de dingen van Gods Woord doordenken, maar we kunnen en mogen niet gaan over de grenzen die God heeft gesteld en toch na willen denken over die dingen waar God over zwijgt. Ten diepste is het een zaak van vertrouwen. Hij bedriegt mij niet, al geeft Hij mij geen inzicht in alles.

Het is dus heel terecht als je het verkeerde van dat te ver nadenken ook zelf aanvoelt. Het trekt je van God af. Het is eigenlijk hoogmoedig. Denk ook aan die tekst van het gevangen geven van de gedachten, tot de gehoorzaamheid van Christus!

Maar ik ben het niet eens met de gedachte dat je dit niet zou mogen belijden. Leg je zwakke plek, en de hoogmoed van je hart juist wel aan de Heere voor. Hij is de enige die hierin kan helpen! Zeg maar hoe je steeds hierin een strijd te voeren heb. Belijd juist maar wel schuld over het feit dat je Hem de schuld geeft. Zijn genade en Zijn Geest zijn zo machtig dat die je  kunnen sterken in deze strijd en zij alleen kunnen leren om op Hem te vertrouwen "al begrijpt mijn ziel (en verstand) Hem niet". Bij Hem is verzoening. Ook voor de zondige gedachten van ons hart.

Van harte Gods zegen in dit alles!

Ds. N. den Ouden

Lees meer artikelen over:

oorsprong van kwaad
Dit artikel is beantwoord door

Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
    25-10-1969
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief
125 artikelen
Ds. N. den Ouden

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik ben een meisje van 18 jaar. Vorig jaar is mijn vader opgepakt voor mishandeling en incest. Ik heb de laatste tijd sterk de neiging om dingen te verzinnen die helemaal niet waar zijn. Vroeger verzon...
Geen reacties
31-10-2009
Waarom lijkt het alsof zoveel mensen, om het even zo te zeggen, contact met God hebben en ik niet? Al een aantal keer heb ik iets bij God neergelegd, een vraag en een teken voor mij zoals Gideon vroeg...
Geen reacties
31-10-2023
Als je niets van God ervaart en om hulp vraagt maar niets krijgt en je vraagt God van: laat eens zien dat U bestaat en geef eens een teken, dan gebeurt er niets. Terwijl je van mensen die de andere ka...
1 reactie
31-10-2019
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering