(...)Waarom houdt de ene dominee zijn ogen dicht en de andere dominee zijn ogen ...

Ds. E.K. Foppen / Geen reacties

Vraag

Het valt me op dat er verschillende (in mijn geval hervormde) predikanten hun ogen openhouden terwijl ze aan het einde van de dienst de zegen op de gemeente leggen. Heeft dit iets te betekenen? Waarom houdt de ene dominee zijn ogen dicht en de andere dominee zijn ogen open?

Antwoord

Allereerst hartelijk bedankt voor je vraag. Uit de vraag maak ik op dat je in ieder geval de (gelukkig) sobere liturgie van ‘onze’ erediensten goed probeert te volgen. En ja, wie goed oplet merkt verschillen. Een van die verschillen betreft de zegen. De ene dominee houdt de ogen open, de andere houdt zijn ogen dicht, zo stel je. Ik maak wat kanttekeningen bij je vraag die je hopelijk helpen om de waarde van de zegen meer te verstaan!

De zegen moeten we onderscheiden van de groet aan het begin van de kerkdienst. Sommige dominees doen dat door bij de groet één arm te gebruiken en bij de zegen twee armen. In verband met mogelijke associaties met bijvoorbeeld de Hitlergroet ligt het gebruik van één arm nogal gevoelig. Anderen kiezen ervoor om bij de groet hun armen meer verticaal te houden en bij de zegen hun armen meer horizontaal uit te strekken! Zelf leer ik de catechisanten altijd dat het goed is om bij de groet je ogen open te houden. Wanneer je gegroet wordt is het goed om oogcontact te hebben!

Wat betreft de zegen en het al dan niet gesloten houden van de ogen het volgende. Het heeft veel te maken met het feit of je deze zegen ziet als een gebed om zegen, of om het uitspreken en ontvangen van de zegen. In het eerste geval houdt je als voorganger en gemeente de ogen gesloten, in het laatste geval hoeven de ogen van dominee en gemeente niet persé gesloten te zijn. In een ‘tussenvariant’, nl. het ‘biddend ontvangen’ kun je je ogen sluiten om je zo beter te kunnen concentreren. Toch valt er ook wel wat voor te zeggen om je ogen open te houden en zo de zegenende handen van de dominee te zien!

Ik hoop dat bovenstaande je wat duidelijkheid heeft gegeven. Het is natuurlijk erg rijk dat je aan het einde van de kerkdienst de zegen krijgt. Ga dus in ieder geval niet met je jas rommelen o.i.d. (dominees moeten dan ook even wachten totdat iedereen  wat stil geworden is), maar bedenk dat de grote en heilige God jou op het oog heeft!

Ps. Wil je meer weten van de achtergronden van de liturgie dan raad ik je aan het boek “Als wij samenkomen, Liturgie in de gereformeerde traditie” eens te lenen/kopen!

Ds. E. K. Foppen, Bleiswijk