Praten over het geloof

J. Bayense / Geen reacties

Vraag

Ik heb een probleem en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik zit op een niet-christelijke school en ben ook best populair daar, maar ik doe nooit mee met de onchristelijke dingen. Mijn ouders denken dat ik geen vrienden heb, maar die kan ik zat krijgen. Dat zijn echter alleen onchristelijke vrienden. Ik ga wel naar de kerk, maar durf niet op een club. Ik durf niet te praten over het geloof. Help!

Antwoord

Oh, dat durf ik ook niet. Praten over het geloof vind ik zo ontzettend moeilijk. Vroeger deed ik dat helemaal nooit. Thuis niet, op de club niet en op catechisatie ook niet. Weet je, als je praat over je geloof dan praat je over je gevoelens. En dat kun je heel bedreigend vinden. Want als mensen je veroordelen om wat je voelt, doet van binnen heel veel pijn. Mijn geloof stelde niets voor. Ik wist het met mijn verstand allemaal wel, maar diep van binnen waren er zo veel twijfels. De mensen in de kerk vinden het dan maar niks, want het is toch niet echt. De mensen buiten de kerk vinden het dan maar niks, want het is allemaal zo moeilijk of ouderwets. Door de mensen binnen de kerk vinden het te licht en de mensen buiten de kerk vinden het te zwaar. Als je dan nooit geleerd hebt om voor je zelf op te komen hou je dan van zelf je mond. Maar hier is jouw probleem niet mee opgelost. Je schrijft dat je best populair bent en dat je genoeg vrienden kunt krijgen. Dat betekent dat je waarschijnlijk best over andere dingen kunt praten. Maar je voelt wel aan dat je leven op die manier er voor God niet mee door kan. De Heere vindt het niet erg dat je niet over het geloof kunt praten, maar Hij vindt het wel erg als je zonder echt geloof leeft. Ik denk dat daar het probleem zit. Als je Jezus kent als je Verlosser zul je merken dat je vanzelf gaat praten. Niet dat je dan opeens een prediker wordt of zo, maar op bepaalde momenten zul je vanzelf over Hem gaan spreken. Wij denken vaak dat je daar veel 'vrijmoedigheid' voor moet hebben. Moeilijk woord trouwens: vrije moed of iets dergelijks. Maar vrijmoedigheid kun je van Jezus leren als Hij zegt: "Verloochen jezelf, neem je kruis op en volg mij". Als je Hem kent en als Hij je dat leert kun je zelfs evangelist worden. Niet dat je dan niet meer bang bent hoor. Ik vind het soms nog steeds heel eng om zomaar met vreemde mensen over het geloof te praten. Maar die angst is dan niet meer belangrijk. En als je dan over Jezus gaat spreken is de angst opeens weg. Dan wordt Hij alles en valt al het andere weg. Ga naar Hem toe. Tegen Hem kun je altijd praten. Hij wijst je ook nooit af. Probeer het maar. Geef je aan de Heere Jezus over. Ik zeg niet dat alles dan makkelijk gaat, maar je hebt dan wel Iemand die altijd bij is en bij Wie je altijd terecht kunt. Ik weet niet of ik je vraag voldoende beantwoord heb. Als dat niet zo is vraag je maar verder. De mensen van Refoweb sturen het wel weer door naar mij. Ik wens je veel sterkte toe.

J. Bayense

Tags in dit artikel:

getuigen