Hoe leer je jezelf kennen, of gaat dat vanzelf? Voor mijn gevoel ken ik mezelf n...

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Hoe leer je jezelf kennen, of gaat dat vanzelf? Voor mijn gevoel ken ik mezelf nog lang niet...

Antwoord

Beste vragensteller of vragenstelster,

Je verwoordt een probleem waar je waarschijnlijk niet als enige mee worstelt. Ik vraag me de vraag lezend af: waarom wil je jezelf leren kennen? Vind je dat je in sommige situaties anders reageert dan je zou willen reageren? Botsen er dingen in jezelf? Val je jezelf tegen? Voldoe je niet aan normen die je jezelf oplegt? Ik kan je eigenlijk alleen maar antwoorden vanuit mijn eigen ervaring. Ten eerste ken ik mezelf ook niet. Uiteindelijk zeg ik met David: "U kent en u doorgrond mij helemaal..." (Psalm 139). Ik ben ervan overtuigd dat God mij beter kent dan ik mijzelf ken. Dat geldt dus allereerst.

Ten tweede val ik mezelf ook heel vaak tegen: dat ik anders reageer dan ik zou willen of zelfs bepaalde gevoelens heb tegenover collega's of medemensen, die ik niet wil hebben. Deze mag je bij God brengen: met David in Psalm 139 belijd ik, dat Hij er raad me weet. Zelfkennis wordt geboren uit kennis van God, Zijn wil en Zijn wetenschap van ieder mens: Hij heeft je gemaakt; Wie zou jou dan beter kennen dan je hemelse Vader in Jezus Christus?

Ten derde geldt dan ook dat je over je eigen gedrag en gedachten kunt nadenken: waarom reageer ik, zoals ik reageer: bij mij helpt dat om te weten komen hoe ik een verkeerde reactie de volgende keer kan voorkomen. Ik denk dat je jezelf beter kunt leren kennen door in het licht van Psalm 139 en met de belijdenis van de God van Psalm 139 na te denken over jezelf, je zonden te belijden en niet krampachtig anders te willen zijn dan je bent, maar de levensvernieuwing te zoeken in Jezus Christus en door de Heilige Geest.

Het zijn wat algemeenheden en ik hoop dat je er wat aan hebt.

M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

psychologie