Werknaam HHK

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Op de website van de Hersteld Hervormde Kerk staat dat deze naam een werknaam is. Dat is ze al sinds het ontstaan van de kerk. Wanneer wordt er gekozen voor een definitieve naam? Of wanneer verwacht men dat te doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

In 2004 werd deze naam voorgesteld door wederzijdse advocaten en door de synode van de HHK in eerste lezing vastgesteld. We dachten eerst aan een naam van tijdelijke aard en die zou later veranderd kunnen worden. Waarom? Omdat wij menen de voortzetting te zijn van de Nederlandse Hervormde Kerk. Wij zijn de enige wettige voortzetting van de vaderlandse kerk.

Door rechterlijke uitspraak mochten we de naam Ned. Herv. Kerk niet dragen. Ook niet de naam Nederlandse Hervormde Kerk in voortzetting. Dus kwam deze nieuwe naam voor een eeuwenoude kerk op tafel. Er zat niets anders op dan het met grote tegenzin te accepteren. Ik ga er vanuit dat deze tijdelijke naam definitief zal worden. Dat gebeurt wanneer de synode van de HHK de vernieuwde kerkorde in tweede lezing komt vast te stellen en dat vindt plaats bij een dubbele synode.

Wanneer is deze synode?  Sommigen binnen de synode hopen dat dit met twee jaar kan plaatsvinden. Dit gezien de voortvarendheid waarmee de synode de kerkorde behandelt. Samengevat: wanneer de synode in dubbele samenstelling de kerkorde in tweede lezing heeft aangenomen wordt de naam definitief.

Met vriendelijke groeten van een die nog altijd in hart en nieren Nederlands Hervormd is gebleven,

Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

Tags in dit artikel:

Hersteld Hervormde Kerk (HHK)