Instabiele ex-vriendin

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik heb verkering gehad met iemand die antidepressie-tabletten slikte en die heel instabiel in het leven stond. Zij heeft het uitgemaakt. Maar bij haar vorige vriend had ze het ook uitgemaakt en daarna vertelde ze veel verhalen over dat die jongen haar misbruikte (ze moest dingen bij hem doen op seksueel gebied die ze helemaal niet wilde), maar het probleem was dat ik haar soms moest tegenhouden zodat ze bij mij niet te ver ging! Nu ben ik bang dat ze straks ook soortgelijke verhalen over mij gaat vertellen. Wat kan ik het beste doen? Nog één keer een laatste gesprek aanknopen met haar en haar ouders en dan eerlijk zijn?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat een lastig dilemma! Als je niets doet ben je bang dat het meisje waar je verkering mee hebt gehad dingen over jou gaat vertellen die niet waar zijn. Ik vind je zorg terecht wanneer je schrijft over het instabiele in haar gedrag waardoor ze, voor jou, onbetrouwbaar is geworden. Het mooie vond ik dat je eigenlijk zelf al een antwoord op je vraag geeft, namelijk in gesprek gaan met haar en haar ouders. Met haarzelf in gesprek gaan lijkt me het enige juiste wat je kunt doen. Wat de reden is dat je haar ouders er bij wilt betrekken is mij niet duidelijk maar je kunt je afvragen of dat wijs is. Mogelijk wil je jezelf als het ware "indekken". Het zal vooral afhangen van de relatie die dit meisje met haar ouders heeft of dit wel verstandig is. Je zou ook aan iemand anders kunnen denken die voor jullie beide acceptabel is. Het lijkt me goed om er een "derde" als getuige van het gesprek bij te vragen maar ik laat het aan jou over of het goed is voor het meisje zelf als dit haar ouders zijn.

Succes met je beslissing!

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven