Wat is nu echt te ver gaan voor je huwelijk?

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Kunt u mij duidelijk vertellen wat nu echt te ver gaan is voor je huwelijk. In mijn vriendenkring zijn daar nog al verschillende meningen over en dan weet ik vaak niets meer te zeggen. De een denkt zus de ander zo.

Antwoord

Als je met elkaar verkering hebt (en het is een serieuze verkering, daar ga ik van uit) dan merk je dat je niet alleen geestelijk steeds meer naar elkaar toegroeit, maar ook lichamelijk. Je vindt het heel fijn om elkaar aante raken, elkaar te strelen, elkaar te zoenen. Dan zul je merken dat er tussen een zoen en het hebben van gemeenschap een heel traject zit.In de praktijk blijkt dat wanneer een jongen met zijn penis bij het meisje vaginaal naar binnen gaat, dat er dan ook echt gemeenschap plaatsvindt. Dat is een heel ingrijpende gebeurtenis; voor het meisje vaak nog ingrijpender dan voor een jongen. Een meisje vergeet nooit meer met wie ze voor het eerst naar bed ging, waar het was en hoe het was. Dat het voor een meisje toch intenser is dan voor een jongen, heeft te maken met het feit (denk ik) omdat het voor een meisje binnen in haar lichaam plaatsvindt en voor de jongen meer aan de buitenkant van zijn lichaam.Je ontkomt er niet aan (als je tenminste wilt wachten met seksuele omgang tot je getrouwd bent) om met elkaar duidelijk grenzen af te spreken tot hoe ver je gaat met het beminnen van elkaar. En die grenzen zullen waarschijnlijk voor het ene stel iets verder of minder ver liggen dan voor het andere stel. Ik vind ook dat je daar samen verantwoordelijkheid in moet dragen. Wel zou ik willen adviseren om niet op het uiterste randje van de gracht te gaan lopen, want dan val je er een keer in. Een goed advies in deze is om elkaar NIET te gaan uitkleden. Zo zit er altijd een veilige barriere van kleding tussen. Binnen die grenzen kun je dan ook echt van elkaar genieten. Een opsomming van wat nu net wel of net niet zou mogen, heeft geen zin. Daar krijg je alleen maar discussies over waarom het toch niet nog een beetje verder of juist minder ver zou mogen. En het is ook wel erg goed om daar juist samen als jongen en meisje over te praten en je dan ook samen aan de afgesproken grenzen te houden.

Hartelijke groeten van Alie Hoek

Tags in dit artikel:

grenzen