Verschillen in thuissituatie

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meid van 14 en gek op een jongen van 15. Alleen het probleem is: we verschillen heel erg qua thuissituatie. Hij heeft twee broers die uit de kerk zijn gegaan. De ene heeft twee oorbellen. Mag super laat thuis zijn. Broers zijn een aantal keren dronken geweest. Die jongen ook een keer.

Maar wij zijn juist streng thuis met regels, regels, enz. Geen alcohol voor je 16e. Geen verkering voor je 16e. Ik heb het er af en toe best moeilijk mee. Want ik ben het ook niet met de regels van mijn ouders eens. En ik durf dus eigenlijk ook niet met hem thuis te komen omdat we zo verschillen. Kan dit samen gaan?

Antwoord

Dan is het juist goed om daar heel veel met elkaar over te praten. Met beide voorbeelden ben je het niet helemaal eens, met hoe het bij je vriend thuis gaat nog minder dan hoe het bij jou thuis gaat. In Genesis 2 vers 24 staat: “Daarom zal de man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen,” enzv. Dat geldt ook voor de vrouw. Kijk of je samen een weg zou kunnen vinden hoe je het zelf samen zou doen als je getrouwd zou zijn. Als je het daar samen over eens kunt worden, is het probleem in feite opgelost en geeft dat een goed gevoel voor de toekomst.

Met zijn ouders er over praten kun je wel een keer doen als dat zo uitkomt, maar je kunt je als a.s. schoondochter niet teveel bemoeien met hun opvoeding. Daar zijn zij immers zelf verantwoordelijk voor en ze zullen dat ook niet willen, denk ik..

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verliefdheid