Mijn leven verknald

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik heb heel mijn leven verknald door me anders voor te doen dan ik ben. Ik lieg veel omdat ik niet wil dat mensen zien hoe ik echt ben. Nu moet ik naar Eleos voor een behandeling en ik vind dat eng. Maar ondertussen heb ik alles al verknald. Heeft hulp dan nog zin?

Antwoord

Beste vragensteller of vragenstelster,

Wat jammer dat je zo negatief over jezelf denkt. Heeft dit een oorzaak denk je? Het valt mij op dat je de dingen door elkaar haalt. Het lijkt alsof jij alleen maar uit liegen bestaat en dat weiger ik te geloven! De denkfout die je lijkt te maken is, volgens mij, dat je twee dingen door elkaar heen haalt, namelijk wie jij bent en wat je doet! Dat is heel belangrijk om hierin onderscheid te maken.

Wat ik tegen jou zou willen zeggen is dat ik het wel begrijp maar pertinent niet eens bent met het feit dat ouw hele leven is verknald door het liegen. Je bent zoveel meer dan dat! Het is belangrijk dat je op zoek gaat naar de oorzaak hiervan. Je schrijft hierover dat je niet wilt dat de mensen zien hoe jij echt bent. Je doet hiermee de anderen en jezelf tekort.

Ik ben erg blij met het feit dat jij naar Eleos gaat voor dit probleem. Het is goed om te leren hoe je om kunt gaan met jouw negatieve zelfbeeld, want dat is ten diepste jouw probleem, denk ik. Hulp heeft altijd zin als je gemotiveerd bent en vooral jezelf wilt veranderen. Jouw leven kan dan wel verknald lijken, maar waarschijnlijk is dat in jouw eigen beleving zo. Jij kan de positieve dingen niet meer zien, lijkt het. Het is triest dat je zo lang alleen hebt getobt en dat jouw probleem heeft gezorgd voor veel ellende, maar is dit niet juist een reden om met hulp te leren hoe jij anders kan omgaan met de pijn van jouw hart?

Ik zou juist tegen jou willen zeggen: laat je leven niet langer beheersen door liegen en vooral door de eenzaamheid die dit bij jou (en anderen)  teweeg brengt! Heel veel sterkte en moed om hiermee om te leren gaan!

Hartelijke groet, Petra van Bodegraven

Tags in dit artikel:

hulpverlening